Kárpáti Andrea

A gyermekrajztól a fiatalok vizuális nyelvéig


Vizuális kommunikáció

A 20. század végén kibontakozó „képi fordulat” (Mitchell, 1994) vagy „új képkorszak” (Peternák, 1989) minden eddiginél komolyabb kihívás elé állítja a vizuális kultúrával foglalkozó szakembereket: a pedagógusokat, kutatókat, művészeket egyaránt. Mitchell (1994) szerint a képi fordulat lényege, hogy a képek egyrészt megjelenítik környezetünket, és formát adnak identitásunknak, másrészt alakítják is ezeket. A képek felszabadulnak a szavak kötöttségei alól, és önálló tartalomhordozóként jelennek meg a mindennapi életben csakúgy, mint a tudományban. A tudományos vizualizáció nemcsak megjelenít, de új belátásokhoz is vezet. A szavak dominanciájától elfordulva a 21. században a képi közlés legalábbis egyenrangú lesz a beszéddel (Nyíri, 2003). Korábban rajztanításként ismert területünk programadó neve, a vizuális kultúra magában foglalja a vizuális művészetek alkotásait és a nem művészi igénnyel létrejövő, de vizuális úton befogadható tárgyakat és jelenségeket egyaránt.

A gyermekrajztól a fiatalok vizuális nyelvéig

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 362 6

„Jelképek erdején át visz az ember útja” – Baudelaire szavai jól jellemzik a 21. századot, amelyben a képi kommunikáció az élet minden területét átszövi. A térbeli tájékozódás, a színek, formák hatásos használata az öltözködéstől a közösségi médiában alakított képmásig, az építés és tárgyalkotás mind részei a könyv témáját adó vizuális nyelvnek.

A gyermekrajz egy kutató kezében könnyen úgy járhat, mint a lepke, amely egy állatbarát rovarász hálójába akad. Fajtájáról, származási helyéről, szokásairól és alakjáról pontos feljegyzések készülnek, majd felnyílik a háló. A lepke repülhetne is tovább, ha szárnyáról a vizsgálódás során le nem pergett volna a hímpor. Mindent megtudtunk, ami kideríthető, de vizsgálódásunk közben csúszómászóvá tettük. Nincs titka már, ami elbűvölne. Ez a könyv arra törekszik, hogy a vizuális képességrendszer megismerésével váljék érthetővé, de ne veszítsen varázsából a gyermekrajzok és kamaszművek világa.

Az első firkáktól a 12–14 éves kiskamaszok hagyományos és digitális műveiig követi nyomon a szerző a képi nyelv formálódását, hazai és nemzetközi kutatások és a rajzpedagógiában eltöltött négy évtized tapasztalatai alapján. A kötetben számos művészeti projektről olvashatunk, amelyek képek, szobrok, építmények alkotásában és megértésében segítik a fiatalokat. A szerző a pedagógiai programok értékeléséhez is ad eszközöket, a képességkutatás eredményeivel támogatva a fejlesztést.

A könyvet ajánljuk mindenkinek, aki tanítja és kutatja a gyermekek képi nyelvét, és azoknak is, akik csak csodálják vagy csodálkoznak rajta, és szeretnék jobban megérteni.

Hivatkozás: https://mersz.hu/karpati-a-gyermekrajztol-a-fiatalok-vizualis-nyelveig//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave