Kárpáti Andrea

A gyermekrajztól a fiatalok vizuális nyelvéig


A képzett festőművész (pictor doctus) tudományos világképe (1879–1940)

A 19. század végének magyar rajzpedagógusa a természettudományokból merített inspirációt. A környezet egyedi, mulandó jelenségeinél jobban érdekelték a látható világ formai törvényszerűségei. A természet utáni ábrázolás csak a geometriai szerkesztések megismerése után következhetett, a tananyagban az utolsó helyen szerepelt. Ez az az oktatási modell, amely a későbbiekben a legtöbb bírálatot kapta, és amelynek tagadására rajztantervi reformok sora épült a 20. század második felében. Bírálták fejlődéslélektani oldalról, hiszen nagyon korán gátat vetett a spontán ábrázolásnak. Így nemcsak a firkáló-keresgélő szakasz rövidült le, de további fontos fejlődési korszakok is kimaradtak a vizuális nyelv kialakulásának folyamatából. Művészi oldalról pedig azért bírálták, mert nem a megfelelő konvenciókat közvetítette: távlatot szerkeszteni megtanított, de a realista ábrázolásmódhoz szintén nélkülözhetetlen árnyékolás, takarás, térszervezés módszereit nem ismertette meg (Xantus, 1960). Némileg módosulva ez az eszmerendszer maradt fenn a 20. század közepéig. A tantárgy tartalmát a kizárólag gyakorló pedagógusokból – tehát nem művészekből és nem mérnökökből – álló tantervszerkesztői kollektíva határozta meg.

A gyermekrajztól a fiatalok vizuális nyelvéig

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 362 6

„Jelképek erdején át visz az ember útja” – Baudelaire szavai jól jellemzik a 21. századot, amelyben a képi kommunikáció az élet minden területét átszövi. A térbeli tájékozódás, a színek, formák hatásos használata az öltözködéstől a közösségi médiában alakított képmásig, az építés és tárgyalkotás mind részei a könyv témáját adó vizuális nyelvnek.

A gyermekrajz egy kutató kezében könnyen úgy járhat, mint a lepke, amely egy állatbarát rovarász hálójába akad. Fajtájáról, származási helyéről, szokásairól és alakjáról pontos feljegyzések készülnek, majd felnyílik a háló. A lepke repülhetne is tovább, ha szárnyáról a vizsgálódás során le nem pergett volna a hímpor. Mindent megtudtunk, ami kideríthető, de vizsgálódásunk közben csúszómászóvá tettük. Nincs titka már, ami elbűvölne. Ez a könyv arra törekszik, hogy a vizuális képességrendszer megismerésével váljék érthetővé, de ne veszítsen varázsából a gyermekrajzok és kamaszművek világa.

Az első firkáktól a 12–14 éves kiskamaszok hagyományos és digitális műveiig követi nyomon a szerző a képi nyelv formálódását, hazai és nemzetközi kutatások és a rajzpedagógiában eltöltött négy évtized tapasztalatai alapján. A kötetben számos művészeti projektről olvashatunk, amelyek képek, szobrok, építmények alkotásában és megértésében segítik a fiatalokat. A szerző a pedagógiai programok értékeléséhez is ad eszközöket, a képességkutatás eredményeivel támogatva a fejlesztést.

A könyvet ajánljuk mindenkinek, aki tanítja és kutatja a gyermekek képi nyelvét, és azoknak is, akik csak csodálják vagy csodálkoznak rajta, és szeretnék jobban megérteni.

Hivatkozás: https://mersz.hu/karpati-a-gyermekrajztol-a-fiatalok-vizualis-nyelveig//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave