Schnell Zsuzsanna

Az elme nyelve

Társalgás és nyelvfejlődés


Metanyelvi dimenziók – a jelentések világán túl

Ötéves kor körül alakul ki a gyerekek azon képessége, hogy el tudnak szakadni az adott nyelvi szerkezet szó szerinti jelentésétől, illetve megtanulnak intuitív módon, következtetéssel, hiányzó elemeket értelemszerűen kipótolni, a szövegkörnyezeti feltételeket figyelembe véve rugalmasan értelmezni. E rugalmasság adja az alapját az ún. metanyelvi kompetenciának: a saját nyelvhasználatukra való reflexió képességének, mely egyben azt is lehetővé teszi, hogy tudatos döntéseket hozzanak szóhasználatukkal kapcsolatban. Általában ekkor értik meg az olyan nyelvi, nyelvtani fogalmakat, mint például a szó, s kezdik felfedezni a rímeket, azaz már nem szigorúan jelentés alapján, hanem hangzás, kategória és ezekhez hasonló metanyelvi vonások szerint tudják szemlélni az elhangzott megnyilatkozásokat. A korábbi fejezetekben utaltunk a gyermekek igen korán megjelenő, nem tudatos, beszédet elemeire bontó szegmentációs képességére. Itt a gyerekek olyan képességét értjük metanyelvi kompetencián, mely a nyelvalkotóelemekről alkotott tudatosságot jelenti. Ez sokkal összetettebb, gondolkodás-lélektani szempontból is bonyolultabb, mert ehhez arra van szükség, hogy a kisgyermeknek a saját tudatához legyen hozzáférése, mely túlmutat a jelentések világán, és a szavakat mint ettől elszakadó, nyelvi egységeket kell tudni fogalmilag elhelyeznie szótárában. A gyerekek sokáig nem tudják, mit jelent az, hogy szó. E „szó-tudatosságnak” egy szellemes vizsgálata Piaget nevéhez fűződik (Piaget 1978), aki azt kérdezte a gyerekektől, hogy: „szúr-e a tű szó?” Piaget nominális realizmusnak nevezte a metanyelvi tudatosságot megelőző gondolkodás azon jelenségét, melyben az óvodáskorú gyermek még nem tudja elkülöníteni a szót a jelentésétől, a jelöltet a jelölőtől, a szimbólumot a hangsortól. KarmiloffSmith–Karmiloff (2001) ugyanezt olyan kísérleti helyzetben vizsgálta, melyben a gyerekeket arra kérték, hogy ismételjék meg a felolvasott mese egy adott mondatának utolsó szavát. A kicsik sokszor az egész mondatot vagy egy tetszőleges szót ismételtek meg, míg a nagyobbak, ötéves kor fölött, metanyelvi képességeikre támaszkodva helyesen válaszoltak, s mind a tartalmas, mind a funkciószavak tekintetében jól teljesítettek. Egy harmadik szokványos módja a metanyelvi érzék vizsgálatának az, hogy megkérdezik a gyerekeket, mi a kedvenc szavuk. A metanyelvi kompetenciával még nem rendelkező, reflexióra még nem képes gyerekek jellemzően a kedvenc tárgyukat jelölik meg válaszul (a maci, a foci, a póni stb.), illetve egy olyan dolog nevét adják meg, amit szeretnek (csoki, cukor). A metanyelvi képességek birtokában lévők egy vicces hangzású szót adnak meg válaszul (Pumukli, Pampalini, csicsóka, Csíkcsicsó stb.), mely tükrözi intuitív tudásukat a nyelvi elemezhetőség alapjairól, s bizonyítja fonológiai tudatosságukat. Ehhez kapcsolódik a mondókázás és a rímek adta korai tapasztalatokban rejlő nyelvi fejlődés, mely a későbbiekben az olvasás- és írástanuláshoz, a hangok és a betűk differenciálásához alapvető fontosságú lesz, sőt a verbális érveléshez is fontos előnyökkel szolgálhat.

Az elme nyelve

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 487 6

A könyv betekintést nyújt az anyanyelvtanulás folyamatába, a nyelvhez vezető egyéni utak rejtelmeibe, és megmutatja, hogy a gyermek már jóval korábban társalog, mint hogy szavakba öntené mondandóját. Mielőtt kimondja első szavait, már nagy nyelvtudás birtokában van, már rég hatékonyan kommunikál. Ehhez elég csak megfigyelni a baba társas helyzetekben való részvételét. A gyakorló szülők vagy nevelők is, ha megfigyelik a gyermekek nyelvelsajátításának mindennapjait, a használt szófordulatokat, tanúi lehetnek egy végtelenül összetett és mégis gördülékeny rendszer kialakulásának, az olykor nagyon különbözőnek tűnő fázisok harmonikus rendszerbe rendeződésének.

A kötet pedagógusoknak, pszichológusoknak, logopédusoknak, óvodapedagógusoknak, gyógypedagógusoknak, minden fejlesztéssel foglalkozó szakembernek, szociális munkásoknak és a tájékozódni kívánó szülőknek, nagyközönségnek is jól használható kézikönyv.

Hivatkozás: https://mersz.hu/schnell-az-elme-nyelve//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave