Schnell Zsuzsanna

Az elme nyelve

Társalgás és nyelvfejlődés


Nyelvi fogódzók az iskolai képességekben

Egy 6-7 éves gyermek szókincse naponta több szóval növekszik, részben a formális, iskolai oktatásnak köszönhetően is. Ekkor már képesek megvizsgálni, ellenőrizni feltételezéseiket, a szövegkörnyezeti tényezők alapján dönteni a szándékolt, adott esetben célravezető jelentésről. A metanyelvi tudatosságból fakadó azon képesség, hogy nyelvtani szerepétől függetlenül minden szóban egységesen a szó kategória egy képviselőjét lássuk, s az ebből adódó szótag- és hangtudatosság fontos előfeltétele az olvasás képességének (erről bővebben lásd Csépe 2014).

Az elme nyelve

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 487 6

A könyv betekintést nyújt az anyanyelvtanulás folyamatába, a nyelvhez vezető egyéni utak rejtelmeibe, és megmutatja, hogy a gyermek már jóval korábban társalog, mint hogy szavakba öntené mondandóját. Mielőtt kimondja első szavait, már nagy nyelvtudás birtokában van, már rég hatékonyan kommunikál. Ehhez elég csak megfigyelni a baba társas helyzetekben való részvételét. A gyakorló szülők vagy nevelők is, ha megfigyelik a gyermekek nyelvelsajátításának mindennapjait, a használt szófordulatokat, tanúi lehetnek egy végtelenül összetett és mégis gördülékeny rendszer kialakulásának, az olykor nagyon különbözőnek tűnő fázisok harmonikus rendszerbe rendeződésének.

A kötet pedagógusoknak, pszichológusoknak, logopédusoknak, óvodapedagógusoknak, gyógypedagógusoknak, minden fejlesztéssel foglalkozó szakembernek, szociális munkásoknak és a tájékozódni kívánó szülőknek, nagyközönségnek is jól használható kézikönyv.

Hivatkozás: https://mersz.hu/schnell-az-elme-nyelve//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave