Elsősegélynyújtás
3.1. Az eszméletlenség megítélésének szempontjai
- Az eszméletlenség valódiságának meghatározása helyzettől függően lehet nehéz vagy könnyű. A BLS algoritmusában használt megrázás, megszólítás elégséges ingert jelent az alapvető életjelenségek vizsgálata előtt. Az ingerre adott válasz – például mozgás, beszéd – az alapvető életműködés meglétére, valamint a reakciókészség valamilyen szintjére utal. A megszólításra nem reagáló, de alapvető életjelenségekkel rendelkező személynek gyakorlott segélynyújtó alkalmazhat bőringert, egyéb esetben ez nem javasolt.
- Előfordulhat, hogy az eszméletlenségnek tűnő helyzet nem valódi eszméletlenség, amelynek hátterében lelki megrázkódtatás, pszichiátriai megbetegedések mellett más tényezők is szerepet játszhatnak. Felhívhatja a figyelmet az esetleges teátrális bevezetés, a „gyanús mozgások” (szemhéjszorítás, -vibrálás). Az eszmélet meglétéről vagy hiányáról egyszerű ingerek segítségével lehet meggyőződni. A legegyszerűbb a pillacsapási reflex kiváltása. Az eszméletlen szeme többnyire (még a színlelté is) csukva van. A szemhéjra fújással a szemhéjak, pillák akaratlan védekezése váltható ki. A védekező reflex hiányában a beteget kezelje eszméletlennek. A bőringerek közül a durvaságot mellőző formákat (pl. trapezius megfogása, körömágynyomás) szabad alkalmazni.Gyakorlatlan segélynyújtó a bőringerek alkalmazása helyett hívjon segítséget!Amennyiben a beteg ingerre nem reagál, kezelje eszméletlennek, és értékelje a légútjának helyzetét.
- A hirtelen keletkező eszméletvesztés miatt a beteg másodlagos sérüléseket szenvedhet el az elvágódás hatására.
- A csökkent izomtónusú személy garatreflexei is renyhén vagy egyáltalán nem működnek, ezért a hanyatt fekvő helyzetben a légútelzáródás veszélye nagy. Legtöbbször a tónustalan nyelv (3.1. ábra) okozza az elzáródást, de előidézheti elmozduló műfogsor is.
- Hanyatt fekvő helyzetben a garatba érkező váladék védekezés nélkül a tüdőbe kerül (aspiráció). Ez lehet gyomortartalom (3.1. ábra), akár hányás nélkül is, vagy vér, amely az agy, arckoponya sérüléséhez társulhat.
- A mozdulatlan személy könnyen válik a környezeti hőmérséklet áldozatává. Ez fokozottan igaz egy amúgy is károsodott idegrendszeri működéssel rendelkező eszméletlenre.
Tartalomjegyzék
- ELSŐSEGÉLYNYÚJTÁS
- Impresszum
- Bevezetés
- 1. Részletek az elsősegélynyújtás történetéből
- 2. Az elsősegélynyújtás és az oxiológia általános összetevői
- 2.1. Az elsősegélynyújtás fogalma
- 2.2. Az elsősegélynyújtás láncolata
- 2.3. Alapvető szabályok az elsősegélynyújtásban
- 2.4. A segélynyújtás jogi vonatkozásai
- 2.5. Ismerje fel a baleseti helyszín adta lényeges jeleket
- 2.6. Segélykérés
- 2.7. Elsősegély
- 2.8. Mentőellátás
- 2.9. Kórházi ellátás
- Ellenőrző kérdések
- Forrásirodalom
- 2.1. Az elsősegélynyújtás fogalma
- 3. Eszméletzavarok
- 4. Újraélesztés
- 4.1. Alapfogalmak
- 4.2. A keringésmegállás kórtani vonatkozásai
- 4.3. Alapszintű újraélesztés (Basic Life Support – BLS)
- 4.4. Félautomata defibrillátor
- 4.5. Újraélesztés kórházi körülmények között
- 4.6. Légúti idegentest eltávolítása felnőttkorban
- 4.7. Kiterjesztett újraélesztés (Advanced Life Support – ALS)
- 4.8. Újraélesztés újszülöttkorban
- 4.9. Csecsemők, gyermekek újraélesztése
- Ellenőrző kérdések
- Kiegészítő kérdések mentőtiszteknek
- Forrásirodalom
- 4.1. Alapfogalmak
- 5. Akut belgyógyászati esetek
- 6. Tudatzavarok
- 7. Belgyógyászati balesetek
- 8. Sérülések
- 9. Részletes traumatológia
- 10. Sürgősségi esetek csecsemő- és gyermekkorban
- 11. A szülészet-nőgyógyászat elsősegélye
- 12. Mérgezések
- 13. Tömeges baleset, katasztrófa
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2020
ISBN: 978 963 454 503 3
A kötet célja, hogy rögzíthető, könnyen tanulható formában ismertesse a legfontosabb beavatkozási lépéssorokat. A tantárgy jellemzően szintetizáló ismeretekre épít. Ez feltételezi, hogy az olvasó már kellő anatómiai, élettani, kórtani ismeretek mellett megfelelő tudással rendelkezik klinikai tárgyakból is. Bizonyos fejezetek tanulása során szükségessé válhat még nem tanult klinikai ismeretek megszerzése is, hogy az adott segélynyújtói beavatkozás értelmét megértse. Ez fokozott érdeklődést kíván az amúgy is jövendő szakmáját megalapozó tanulás iránt. Így elérhet egy magasabb szintű elméleti elsősegélynyújtói tudást.
Hivatkozás: https://mersz.hu/hornyak-elsosegelynyujtas//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero