Feuer Mária, Nagy Krisztina

Humán szakosok gyakorlati kézikönyve


A tereptanár szerepe

A hallgatók gyakorlatának vezetésében több szempontból is a tereptanárok a leginkább kompetensek. Szakmai tudásuk meghatározó alapjaira ők is főiskolai, egyetemi tanulmányaik során tettek szert, és saját tapasztalatokkal rendelkeznek arról, hogy pályakezdőként mennyire volt elegendő a segítő hivatás gyakorlásához az a tudás, amivel diplomájuk megszerzésekor rendelkeztek. Azt is pontosan meg tudják határozni, hogy felkészültségük milyen területeken volt elegendő, és az elmélet, a gyakorlat, illetve a szakmai készség- és személyiségfejlesztés tekintetében hol és milyen jellegű hiányosságokkal küszködtek leginkább, és hogy ezeket később milyen módon tudták pótolni. Ezeket a fiatal szakemberként átélt nehézségeket a hallgatók gyakorlati oktatása során is kamatoztatni tudják, hiszen a terepmunkába beépíthetik mindazokat az ismereteket, skillfejlesztő gyakorlatokat, amelyek saját képzésükből kimaradtak, de amelyeket a segítő hivatás végzése szempontjából nélkülözhetetlennek ítélnek. A praxisban dolgozó szakemberekként ők ismerik legjobban a gyakorlati fogásokat, a gyakorlat elméletét, ezért ezeket ők tudják leginkább megismertetni a hallgatókkal. A tereptanárok amellett, hogy elősegítik a szociális munka elméletének és gyakorlatának integrálását, szintetizálását, fontos szerepet játszanak a hallgatók motiválásában is. A pálya mellett kitartó, hiteles emberekként ők tudják leginkább megerősíteni a fiatal szakemberjelölteket abban, hogy bár a segítő hivatásokat az alacsony presztízstől kezdve a korlátozott eszközökig számtalan negatívum jellemzi, mégis érdemes ezt a szakterületet választani, mert az emberekkel való foglalkozás, a segítségnyújtás olyan szépségeket és értékeket rejt magában, amelyek sokszorosan kárpótolnak a hivatás gyakorlásával járó nehézségekért.

Humán szakosok gyakorlati kézikönyve

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 437 1

A könyv a felsőoktatási humán képzésekben részt vevő, terepgyakorlatukat töltő, végzés előtt álló hallgatóknak szól, s ezen belül kiemelten a szociális munka szakos gyakornokoknak. Az egyetemi évek során abszolvált elméleti stúdiumok, szemináriumok és tantermi gyakorlatok után a hallgató belép leendő munkájának terepére, ahol elméleti tudását a mindennapi kliensellátás gyakorlatába kell transzformálnia. Ez a folyamat képzésének és képzettségének minőségi változását, tudásanyagának az eddigieknél lényegesen magasabb szintű alkalmazását követeli meg. A kötet széles körben tér ki a tereppel mint munkahellyel kapcsolatos feladatok, helyzetek, emberi kontaktusok és problémák elemzésére, majd a kliensekkel folytatott közvetlen tevékenységi formákat veszi górcső alá, részletekbe menő szempontrendszerek megadásával. Ezt követően áttekinti a szociálpolitikai ellátórendszer hazai elemeit. A zárófejezet az első interjú elkészítését és a gyakornok önsegítő mentálhigiénés munkáját tárgyalja. A könyvet nemcsak hallgatóknak, de az őket irányító szakembereknek, sőt a fiatal, pályakezdő kollégáknak is ajánljuk. S természetesen nem csupán a gyakorlati kliensellátásban hivatásukat teljesítő szociális munkások, szociálpedagógusok, hanem pszichológusok, pszichiáterek, gyógypedagógusok, óvónők, tanárok, szociális asszisztensek is haszonnal forgathatják.

Hivatkozás: https://mersz.hu/feuer-nagy-human-szakosok-gyakorlati-kezikonyve//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave