Racsmány Mihály (szerk.)

A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei


Az autizmus és az autizmusspektrum-zavarok diagnózisa

Az autizmus és az azzal rokon zavarok megbízható diagnózisa nem egyszerű feladat, jelentős jártasságot kíván, de épp ezért érdemes hangsúlyozni, hogy empirikus vizsgálatok szerint az autizmus az egyik legmegbízhatóbban diagnosztizálható gyermekpszichiátriai zavar (Lord, Rutter, 1994). Emellett az autizmusspektrum-zavarok diagnosztikájának alapvető szempontjai nem különböznek a fejlődési zavarok azonosításának általános elveitől. A tünetek objektív feltérképezése mellett elengedhetetlenül fontos a fejlődésmenet elemzése, a tipikus fejlődéstől való eltérések azonosítása. Megvizsgáljuk, milyen minőségű devianciát tapasztalunk, azaz, hogy a kortörténet és a klinikai kép mennyiben illeszkedik az autizmus diagnosztikus kritériumaihoz, illetve más, differenciáldiagnosztikai szempontból releváns kórképekhez. A fejlődési és összehasonlító diagnosztikus megközelítés lényeges eleme a klienscentrikus, komplex, multidiszciplináris megközelítés (Klin, Shepard, 1994). A gyermek/felnőtt kivizsgálásában egyaránt érvényesülnie kell gyermekpszichiátriai, pszichológiai, illetve gyógypedagógiai szempontoknak. Kézenfekvő, hogy az információk sem származhatnak egyetlen forrásból vagy életkorból, hiszen az autizmus jelenlegi tudásunk szerint csak a viselkedéses kép alapján diagnosztizálható, a tünetek megjelenésének formája és intenzitása azonban erősen helyzet- és/vagy életkorfüggő lehet (Rutter, Schopler, 1992). A diagnózis kialakításában különös figyelmet kívánó néhány alapvető szempontot – részletesebb kifejtés helyett – az alábbiakban csak röviden soroljuk fel:

A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 500 2

Kötetünk az ismertebb fejlődési zavarok kurrens tudományos elméleteit és vizsgálómódszereit mutatja be. Az olvasó az egyes vizsgálati területek vezető hazai szakértőinek munkáin keresztül betekintést nyerhet az autizmus, a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar vagy a diszkalkulia kutatásának legfontosabb kérdéseibe.

Hivatkozás: https://mersz.hu/racsmany-a-fejlodes-zavarai-es-vizsgalomodszerei//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave