Racsmány Mihály (szerk.)

A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei


Hogyan vizsgáljuk a téri emlékezeti funkciók károsodását?

Tanulmányunkban a téri-vizuális emlékezeti működés legismertebb neuropszichológiai vizsgálóeljárásait, valamint az MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai Kutatócsoportja által adaptált diagnosztikai eszközök felépítését és működését mutatjuk be. Valamennyi teszt bemutatását kiegészítjük a kutatócsoport vizsgálataiból származó fejlődési és neuropszichológiai adatokkal. Tanulmányunk három vizsgálati csoporttól közöl téri emlékezeti adatokat: 1. Tipikusan fejlődő gyerekcsoportoktól, 2. Agysérült vizsgálati személyektől, 3. Williams-szindrómás személyektől, akiknek téri emlékezeti adatait három – különböző szempontok alapján illesztett – tipikusan fejlődő kontrollcsoport eredményeivel együtt mutatjuk be. Mint valamennyi fejlődés-neuropszichológiai kutatási kérdésnél, ebben az esetben is a megfelelő kontrollcsoport kiválasztása jelenti a legnagyobb módszertani gondot. Az életkorban illesztett kontrollcsoport mellett a leggyakrabban mentális korban illesztett csoportokat használnak vagy az összesített IQ alapján, vagy a szókincsteszteken nyújtott verbális mentális kor alapján, ezenkívül a kutatások leggyakrabban más értelmi fogyatékos csoportok, többnyire Down-kóros gyerekek teljesítményét használják referenciaként az egyes képességek fejlődési mintázatának feltárásához. Az ebben a tanulmányban bemutatott vizsgálatainkban mi az életkorban illesztett kontrollcsoportok mellett, verbális mentális és téri-vizuális mentális korban illesztett tipikusan fejlődő gyerekcsoportokat vontunk be a vizsgálatba. Ennek okait korábban már részben kifejtettük, kizárólag a téri-vizuális perceptuális képességekben azonos fejlődési szinten lévő kontrollszemélyekkel összehasonlítva nyerhetünk valós képet a Williams-szindrómás személyeknél meglévő emlékezeti problémák természetéről.

A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 500 2

Kötetünk az ismertebb fejlődési zavarok kurrens tudományos elméleteit és vizsgálómódszereit mutatja be. Az olvasó az egyes vizsgálati területek vezető hazai szakértőinek munkáin keresztül betekintést nyerhet az autizmus, a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar vagy a diszkalkulia kutatásának legfontosabb kérdéseibe.

Hivatkozás: https://mersz.hu/racsmany-a-fejlodes-zavarai-es-vizsgalomodszerei//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave