Racsmány Mihály (szerk.)

A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei


Hamisvélekedés-tulajdonítás és nyelvi képességek viszonya a fejlődésben

Mint tudjuk, a standard hamisvélekedés-tulajdonítási feladatok erősen támaszkodnak a nyelvi képességekre, hiszen részben verbálisán prezentáljuk a kontextust, részben pedig mert nyelvi választ várunk a v. sz.-től. Azt is tudjuk, ha nyelvileg egyszerűsítjük e feladatokat, javul a gyermekek teljesítménye a kritikus 4. életévben. A nyelvileg egyszerűbb Sally-Anne-feladatot korábban képesek a tipikusan fejlődő gyermekek megoldani (Baron-Cohen, Leslie, Frith, 1985), mint az eredeti, nyelvileg jóval bonyolultabb Maxi-feladatot (Wimmer, Perner, 1983). Azt is kimutatták, hogy finom módosítás a tesztkérdés megfogalmazásában 3 hónappal még lejjebb tolja a sikeres tesztmegoldás megjelenésének életkorát (Eisenmajer, Prior, 1991). Ezek a klasszikus eredmények már önmagukban azt mutatják, hogy a tudatelmélet manifesztációja nagyon érzékeny a nyelvi médium komplexitására.

A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 500 2

Kötetünk az ismertebb fejlődési zavarok kurrens tudományos elméleteit és vizsgálómódszereit mutatja be. Az olvasó az egyes vizsgálati területek vezető hazai szakértőinek munkáin keresztül betekintést nyerhet az autizmus, a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar vagy a diszkalkulia kutatásának legfontosabb kérdéseibe.

Hivatkozás: https://mersz.hu/racsmany-a-fejlodes-zavarai-es-vizsgalomodszerei//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave