Simon L. Zoltán

Árkádia kettős tükörben

T. Calpurnius Siculus eklogái


Költő két világ határán: a VII. ekloga

Quintilianus jellemzése szerint a „falusias, pásztori Múzsa” (Musa illa rustica et pastoralis) nemcsak a fórumtól, hanem magától a várostól is visszaborzad (Inst. or. X.1.55). S valóban, a műfaj ókori történetében egyetlen költeményt találunk, mely ennek a sarkalatos műfaji elvárásnak az áthágásán alapul. A VII. ekloga Corydon Rómában tett látogatását beszéli el, a Kr. u. 57-ben a Campus Martiuson fölavatott, fából épült, de igen látványos kivitelezésű, káprázatos technikai megoldásokkal fölszerelt amphitheatrum részletes leírását foglalva bukolikus keretbe. A költemény egészét meghatározó antibukolikus irányultságra már Wernsdorf fölhívta a figyelmet, föltűnő azonban, hogy ennek okát nem a szokatlan, nagyvárosi téma (argumentum plane urbanum) beiktatásában lelte föl, sőt a tárgyválasztás eredetiségéről és annak szerencsés kidolgozásáról elismeréssel szólt. Nézete szerint az ekloga nem emiatt távolodik messze a pásztori költészet szellemiségétől (a natura carminis pastoralis).1 Ellenpéldaként korának bálványozott költőjére, Salomon Gessnerre hivatkozik: az ő Menalcas und Aeschines der Jäger c. idilljében egy vadász az életét megmentő pásztort hálából magával kívánja vinni a városba, Menalcas azonban semmi érdeklődést sem mutat a márvány paloták, arany serlegek és selyembe öltözött lányok iránt, mert a természetes árnyat adó ligeteket és a virágba boruló mezőket sokkal szebbnek látja: „Szebb a mesterség nélkül való árnyékos liget csavargó sikátorival; szebb a virágos hímes rét! Én is ültettem kunyhóm körül virágokat, majoránnát és rózsát és liliomot; s látnád csak be szépek forrásaink! magas kősziklarepedésekből omlanak azok, vagy a bokrokból a dombokon, s végig szaladják a réteket. Nem, én nem megyek a városba.” (Kazinczy Ferenc ford.).


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 499 9

A római irodalom egyik legrejtélyesebb alakja, a Nero-kori T. Capurnius Siculus meghatározó szerepet játszott a bukolikus költészet történetében. Hét eklogából álló gyűjteményét a reneszánsz korának alkotói tanulmányozták és utánozták, mint Angelo Poliziano, Iacopo Sannazaro, Pierre de Ronsard, Sir Philip Sidney, de hatása nyomon követhető egészen a szentimentalizmus koráig.Miután azonban a 19. századi irodalomtörténet-írása helyét a kánon peremén jelölte ki, Calpurnius műve szinte teljesen feledésbe merült, olyannyira, hogy nevével még a pásztori költészetet átfogóan tárgyaló munkákban is nemegyszer csak egy-egy lapalji jegyzetben találkozhattunk.

A jelen tanulmány az eklogagyűjteményt egységes, párját ritkító műgonddal megtervezett kompozícióként értelmezi, két, egymással szembeállított és egymástól homlokegyenest különböző szimbolikus tér, kétféle Árkádia köré szerveződik.A kötet tárgyalja Calpurnius nyelvi, stilisztikai újításait, imitációs technikáit, a különféle műfajok ötvözését, a költőszerep változásait.

Hivatkozás: https://mersz.hu/simon-arkadia-kettos-tukorben//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave