Jászberényi Melinda (szerk.)

A kulturális turizmus sokszínűsége


A Zsolnay Kulturális Negyed kialakulása

A Zsolnay Kulturális Negyed a Zsolnay-gyár alapjain jött létre. A Zsolnay-gyárat Zsolnay Miklós alapította 1853-ban Ignác fia számára, akitől 1864-ben vette át a testvére, Zsolnay Vilmos, aki a kerámiaüzemet 1868-tól korszerű gyárrá fejlesztette. A használati- és díszedénygyártás mellett folyamatosan új üzemrészeket hozott létre: 1884–1895 között cső-, kályha- és pirogránitüzem létesült, 1893-tól kezdték el gyártani a több színben fénylő eozint. A Zsolnay kerámiákat 1873-tól a világkiállításokon rendre magas kitüntetésekkel, nagydíjakkal ismerték el. Az 1900-as évtől kezdődően, Zsolnay Vilmos halála után fia, Zsolnay Miklós vezette tovább a gyárat. Ez időben jelentősen fellendült az építészeti kerámia gyártása. 1919-ben a gyár családi részvénytársasággá alakult, a vezetésben részt kaptak Zsolnay Miklós sógorai, az „örökösök”. Az 1948-ban bekövetkezett államosítás után öt évvel indult meg újra a díszművek, majd 1955-től a kályhák és az épületkerámiák gyártása. A Zsolnay család építészeti, ipartörténeti, kultúrtörténeti hagyatéka elválaszthatatlan része a magyar kultúrának, a 19–20. századi magyar történelemnek, gazdaságtörténetnek. A hungaricumként elismert Zsolnay márkanév Magyarország egyik egyetemes értékeként azonosítható, a névhez kapcsolódó tradíciók-emlékek megőrzése-védelme nem csupán örökségvédelmi, műemlékvédelmi kötelesség, hanem része a magyarságtudat formálásának is.

A kulturális turizmus sokszínűsége

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 522 4

A kötet hiánypótló, szellemisége, szakmai mondanivalója teljes mértékben megfelel a legkorszerűbb turizmológiai, kultúra- és menedzsmenttudományi elvárásoknak. Szerzőgárdája – a témához illeszkedően sokszínű – egyrészt a kutatói, oktatói oldalt, másrészt a kultúra és a média területét reprezentálja. Az egyes fejezeteket olyan szakemberek neve fémjelzi, akik hitelesen, a turizmus modern, transzdiszciplináris fogalomrendszerében gondolkodva adják közre a turizmus és a kultúra szimbiózisának egy-egy szegmensét. A feldolgozott témák izgalmasak, a turizmuskutatás és a turizmusipar fő áramlatához tartoznak, a szövegezés stílusa a tudományosság és a közérthetőség kritériumának egyaránt megfelel.

A kötet 2020-tól a Turizmus és mobilitás című online sorozat tagjaként jelenik meg.

Hivatkozás: https://mersz.hu/jaszberenyi-a-kulturalis-turizmus-sokszinusege//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave