Fóris Ágota, Bölcskei Andrea, Heltai János Imre (szerk.)

Nyelv, kultúra, identitás IV. Szociolingvisztika, névtan, nyelvtörténet


Konklúzió

Az elemzés szerint a tankönyvcsaládok kifejezetten gazdag onomasztikai szakszókincset közvetítenek. Mindkét tankönyv tartalmazza a névfajták, a névadás és a névhasználat alapvető fogalmait. Megválaszolva azonban a kutatás fő kérdését: a tankönyvek mégsem tükrözik vissza a névtan mint részdiszciplína pozícióját a nyelvtudományon belül. Ennek egyik oka, hogy a Fogalomtár-akban csupán egyetlen terminus, a tulajdonnév van jelen, így a Fogalomtár-ak nem mutatják a részdiszciplína azon tulajdonságát, hogy fogalmi rendszerre kiépült. A másik ok, amiért a szövegrészekben, feladatokban megjelenő terminusok nem válnak terminológiává a diákok tudatában, hogy nem található meg rendszerező bemutatásuk, összefoglalásuk a tankönyvekben. A terminus technicusok szinonimitása megragadható ugyan a tanulók számára, de az egyéb viszonykapcsolatok kibontása tankönyvenként eltérő és egyáltalán nem szisztematikus. Az a jellegzetesség, hogy a magyar névtani terminusok egy része interferenciát mutat a köznyelvi használattal, gyöngíti a kifejezések terminusként való értelmezését, ezért is fontos a névtani alapismeretek célzott beemelése a tankönyvekbe.

Nyelv, kultúra, identitás IV. Szociolingvisztika, névtan, nyelvtörténet

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 538 5

A tanulmánykötet a XXVII. Magyar Alkalmazott Nyelvészeti Kongresszuson elhangzott előadások írott, lektorált változatát tartalmazza a „nyelv, kultúra, identitás” témaköréhez kapcsolódva; egyúttal betekintést nyújt az alkalmazott nyelvészet legújabb kutatási eredményeibe. A könyvben a szociolingvisztika és nyelvhasználat, az alkalmazott névtan és az alkalmazott nyelvtörténet területére eső tanulmányok olvashatók.

Hivatkozás: https://mersz.hu/nyelv-kultura-identitas-4-szociolingvisztika-nevtan-nyelvtortenet//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave