Fóris Ágota, Bölcskei Andrea, Nádor Orsolya, Sólyom Réka (szerk.)

Nyelv, kultúra, identitás. V. Nyelvpedagógia, nyelvelsajátítás, nyelvoktatás


Összegzés, egy korabeli értékelő vélemény

A nyelvoktatási tervezetekkel kapcsolatban meg kell említeni azt, hogy valóban ez volt a korszak, a reformévtized nagy ívű és a vitákat összegző munkája. Fel kell tenni a kérdést, hogy akkor miért veszett szem elől az egész huszadik században, majd a huszonegyedik század elején. A magyarázat éppen a tervezet sikerében: a konszenzuson alapuló – a politikai alapállástól eltekintő – szakmai munkában rejlik. A korszakban talán egyetlen oktatáspolitikai dokumentum sem született olyan széles politikai és szakmai összefogással, mint ez. A polgári, a radikális polgári, a szociáldemokrata, a kommunista szakmai erők a „nyelvsemlegesség” jegyében valóban tudtak közel egy évtizeden át együtt dolgozni és egy összegzést létrehozni. De ez az összegzés minden későbbi korszak politikai, ideológiai, nyelvpolitikai elgondolásaiban erősen kompromittálttá vált, éppen a sokoldalú összefogás és az alkotógárda politikai sokszínűsége miatt. Minden korszak megtalálta benne a kivetni való, illetve az elhárításra és a feledésre méltó „politikai” elemeket, aminek okán aztán az egész mű sorsa a mellőzés lett.

Nyelv, kultúra, identitás. V. Nyelvpedagógia, nyelvelsajátítás, nyelvoktatás

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 539 2

A tanulmánykötet a XXVII. Magyar Alkalmazott Nyelvészeti Kongresszuson elhangzott előadások írott, lektorált változatát tartalmazza a „nyelv, kultúra, identitás” témaköréhez kapcsolódva; egyúttal betekintést nyújt az alkalmazott nyelvészet legújabb kutatási eredményeibe. A könyvben a nyelvpedagógia, nyelvoktatás, nyelvelsajátítás és a kontrasztív nyelvészet területére eső tanulmányok olvashatók.

Hivatkozás: https://mersz.hu/nyelv-kultura-identitas-nyelvpedagogia-nyelvelsajatitas-nyelvoktatas//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave