Fóris Ágota, Bölcskei Andrea, Nádor Orsolya, Sólyom Réka (szerk.)

Nyelv, kultúra, identitás. V. Nyelvpedagógia, nyelvelsajátítás, nyelvoktatás


A magyar esetrendszer bolgár szemszögből

Egy átlag bolgár legnagyobb aggodalma a magyar nyelvvel kapcsolatban az, hogy nagyon sok benne a nyelvtani eset. Tény és való, a legfrissebb egyetemi leíró nyelvészeti tankönyv tizennyolc főnévi esetragot, két melléknévi ragot és további hét névszói képzőszerű ragot sorol fel (Keszler 2017: 200–202). Ez minden bizonnyal több, mint ami a hagyományosan eseteket használó indoeurópai nyelvekben (például az oroszban, a németben vagy a latinban) megszokott. Az irányhármasság ragjai nagymértékben hozzájárulnak ehhez a „félelmetes” számhoz. Bár a Съвременен български език (Modern bolgár nyelv) című egyetemi tankönyv hatvanegy különböző bolgár elöljárószót sorol fel (Bojadzsiev et al. 1999: 356–357), amelyek funkciója megegyezik a magyar ragok, illetve névutók funkciójával, egyetlen bolgárnak sem jutna eszébe, hogy ezeket grammatikai esetekkel azonosítsa. A bolgár nyelvben ismeretlen a névszóragozás, és – ahogy a könyv írói is megállapítják – „a bolgár ember nyelvi tudatában nincsenek jelen esetviszonyok” (Bojadzsiev et al. 1999: 356).1

Nyelv, kultúra, identitás. V. Nyelvpedagógia, nyelvelsajátítás, nyelvoktatás

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 539 2

A tanulmánykötet a XXVII. Magyar Alkalmazott Nyelvészeti Kongresszuson elhangzott előadások írott, lektorált változatát tartalmazza a „nyelv, kultúra, identitás” témaköréhez kapcsolódva; egyúttal betekintést nyújt az alkalmazott nyelvészet legújabb kutatási eredményeibe. A könyvben a nyelvpedagógia, nyelvoktatás, nyelvelsajátítás és a kontrasztív nyelvészet területére eső tanulmányok olvashatók.

Hivatkozás: https://mersz.hu/nyelv-kultura-identitas-nyelvpedagogia-nyelvelsajatitas-nyelvoktatas//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave