Gulyás Judit

„Mert ha irunk népdalt, mért ne népmesét?”

A népmese az 1840-es évek magyar irodalmában


A kora 19. századi meseszövegek idegensége és kétes státusa

A magyar folklorisztikai mesekutatás főbb irányainak áttekintése után1 egy másik okra szeretnék kitérni azok közül, amelyek meglátásom szerint a kora 19. századi magyar meseszövegek feltárásának és értelmezésének hiányához vagy elhanyagolásához vezethettek. Ez a koncepcionális probléma röviden szólva az, hogy az 1860-as évekig lejegyezett magyar mesék java részével a folklorisztika talán azért nem tudott mit kezdeni, mert nem tudta a maga számára megnyugtatóan azonosítani a szövegek státusát, magyarul azt, hogy az adott, mesei motívumokat, mesei szüzsét felvonultató szöveg népmese-e, vagy sem, és ha nem (egyértelműen) a népi kultúra, a folklór „autentikus” terméke, akkor vizsgálata a folklorisztika érdekkörébe és kompetenciájába tartozik-e. Másfelől pedig voltak olyan korabeli mesei szövegek, melyeket irodalmi meseként lehetett kategorizálni, mivel azok szerzői névhez kötve, az elitkultúra fórumain, az írásbeliségben jelentek meg (pl. Petőfi, Tompa, Arany és mások művei), s ezért ezek elsősorban az irodalomtörténet körében nyertek tárgyalást. Az irodalmi meseként klasszifikált szövegek esetében a folklorisztika általában a népmeséi motívumokat és azok párhuzamait próbálta azonosítani, de alapjában véve ezeket az irodalomtudomány vizsgálati körébe utalta. Ugyanakkor a 19. század első felében lejegyzett mesei szövegek kapcsán az a szokatlan és paradoxnak tűnő helyzet állt elő, hogy előbb jelentek meg magyar nyelven szerzői névhez és az írásbeliséghez köthető irodalmi mesék, mint népköltési szövegként lejegyzett, illetve ilyen státusú szövegként kezelt és közreadott népmesék. Ráadásul Petőfi, Tompa és Arany esetében (János vitéz, Népregék, népmondák, Rózsa és Ibolya) ezek az irodalmi mesék maguk népmese/néprege műfajmegnevezéssel láttak napvilágot az 1840-es évek derekán, de már ezt megelőzően, az 1820-as évek végétől számos pórrege, néprege, tündérrege műfaj-megjelölésű szöveg jelent meg a kor sajtótermékeiben.2

„Mert ha irunk népdalt, mért ne népmesét?”

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 559 0

A kötet azt a kérdést vizsgálja, hogy a reformkori magyar kultúrában, a népköltészet és az irodalom egyre intenzívebb kölcsönhatásának időszakában milyen kísérleteket tettek az elit kultúra bizonyos képviselői arra nézvést, hogy egy addig elsősorban a szóbeliségben hagyományozódó narratív műfajt, a tündérmesét beillesszék a nemzeti irodalom műfaji rendszerébe. Az ún. népies költők egy részének az 1840-es évek közepén Petőfi által létrehozott (majd felszámolt), az irodalomtörténeti emlékezet számára érzékelhetővé tett „triumvirátusa", vagyis Petőfi Sándor, Tompa Mihály és Arany János 1845 és 1847 között, három év leforgása alatt jelentetett meg olyan elbeszélő költeményeket, amelyekhez a népmese vagy a népmonda szerzői műfajmegjelölést társították (János vitéz; Népregék, népmondák; Rózsa és Ibolya). A kötet e három mű keletkezéstörténetét és 19. századi fogadtatását próbálja meg dokumentálni. Ezen túlmenően a magyar mesekutatás történetét áttekintve a korai magyar mesekéziratok és mesekiadások kapcsán foglalkozik a népmese és az irodalmi mese viszonyáról kialakított képzetek problematikus voltával, a szóbeliség és az írásbeliség közötti médiumváltás következményeivel, valamint a textualizációs eljárások és a hitelesség kérdésének összefüggéseivel.

Hivatkozás: https://mersz.hu/gulyas-mert-ha-irunk-nepdalt-miert-ne-nepmeset//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave