Ambrus István, Farkas Ádám

A compliance alapkérdései

Az etikus vállalati működés elmélete és gyakorlata


Hivatali vesztegetés és hivatali vesztegetés elfogadása

A hivatali vesztegetés (Btk. 293. §) és annak elfogadása (Btk. 294. §) tulajdonképpen a gazdasági vesztegetési konstrukciók hivatali olvasatban megjelenő megfelelői, ezért csak azokat a szempontokat emeljük ki ebben a pontban, amelyekben az aktív és a passzív oldalak eltérést mutatnak. A legfőbb különbség természetesen az elkövetés körében, illetve az érintett személyi körben érhető tetten. Az aktív és a passzív hivatali vesztegetés klasszikus alapeseti alakzatai ugyanis kizárólag hivatalos személy működésével kapcsolatban valósíthatók meg, tettesük ennek nyomán aktív oldalon bárki, míg passzív oldalon maga a hivatalos személy lehet. A Btk. 459. § (1) bekezdés 11. pontjában található taxatív felsorolás alapján ilyen személynek minősülnek például egyes közjogi méltóságok, az igazságszolgáltatás szereplői (bírák, ügyészek), közjegyzők, önkormányzati képviselők, illetve más közhatalmat gyakorló személyek, mint például a szolgálatban lévő rendőrök vagy pénzügyi nyomozók. A működéssel összefüggésben történő elkövetés pedig azt jelenti, hogy e bűncselekmények megállapítására kizárólag abban az esetben van lehetőség, ha az érintett hivatalos személynek valóban van intézkedési jogköre a szóban forgó ügyben. Fokozottabb a büntetőjogi felelőssége egyes vezető állású hivatalos személyeknek, továbbá a fentebb már ismertetett kötelességszegésen felül a hatáskör túllépése, illetve a hivatali helyzettel történő egyébkénti visszaélés, valamint a bűnszövetség és az üzletszerűség is súlyosabban büntetendő. A hatáskör túllépése esetén nem kifejezetten tilalmazott magatartást tanúsít a hivatalos személy, hanem például olyan hatósági cselekményt, amelyre neki nem, csupán felettesének lenne jogköre. Hivatali helyzettel való egyébkénti visszaélés esetén pedig még erről sincs szó, a hivatalos személy azonban ilyenkor feladatát nem a társadalom javára, hanem magánérdekből végzi.

A compliance alapkérdései

Tartalomjegyzék


Kiadó: Wolters Kluwer Hungary Kft.

Online megjelenés éve: 2020

Nyomtatott megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 295 934 4

Az etikus vállalati működés és az ehhez szorosan kapcsolódó compliance fogalma elsőre nehezen magyarázható és érthető a magyar (jogi) gondolkodás logikája mentén. Tükörfordításban a szó „megfelelést” jelent, pontosabban pedig a különböző jogszabályoknak (jogi normáknak), valamint belső, a vállalat által saját maga által – tulajdonosai, munkavállalói, szerződéses partnerei számára – felállított, részben szintén jogszabályokon, részben pedig erkölcsi-etikai alapokon nyugvó (pl. adott esetben etikai kódexekbe foglalt) normáknak való megfelelést jelenti. Újabban pedig már a – szabályoknak akár betű szerint –megfelelő („compliant”) működés önmagában nem is elegendő az etikusnak nevezhető működéshez, annál több kell, mégpedig az, hogy egy adott vállalat szervezetét, annak minden szintjét szellemiségében is áthassa az ún. compliance-kultúra.

Könyvünkben a hazai szakirodalomban úttörő feladatra vállalkozva bemutatjuk az etikus vállalati működés körében felmerülő jelentősebb kérdéseket, továbbá részletesen elemzünk olyan lényeges esetköröket, mint amilyen az internal investigation (belső vállalati visszaélés-vizsgálat), illetve a whistleblowing (közérdekű bejelentés). Az említett intézmények elméleti és gyakorlati kérdéseinek bemutatásán felül megvizsgálunk olyan aktuális problémákat, mint a bűnügyi compliance, az adatvédelem bizonyos vonatkozásai, a compliance szabványosítása, illetve megjelenése egyes speciális vállalati szférákban. Erre figyelemmel könyvünk ajánlható minden olyan elméleti és gyakorlati szakembernek, aki többet szeretne tudni a vállalati működés ezen dinamikusan fejlődő témaköréről.

Hivatkozás: https://mersz.hu/ambrus-farkas-a-compliance-alapkerdesei//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave