Gombos Katalin

Európai jog – Az Európai Unió jogrendszere


Az elfogadhatóság kérdései

A Bíróság elfogadhatatlanságra hivatkozással elutasítja a határozathozatalt a tagállami bíróság által előzetes döntéshozatalra előterjesztett kérdésről, ha az uniós jog kért értelmezése nyilvánvalóan nem áll kapcsolatban az alapjogvita tényeivel vagy tárgyával,1 ha a probléma hipotetikus,2 vagy ha nem állnak a Bíróság rendelkezésére azon ténybeli és jogi körülmények, amelyek ahhoz szükségesek, hogy a feltett kérdésekre hasznos módon3 válaszolhasson,4 továbbá ha az előterjesztő bíróság előtti eljárás befejeződött. A töretlen ítélkezési gyakorlat szerint az EUMSZ 267. cikkben meghatározott eljárás a Bíróság és a tagállami bíróságok együttműködésére szolgál. A Bíróság köteles azokat a körülményeket vizsgálni, amelyek között a tagállami bíróság hozzá fordult, és különösképpen köteles megállapítani, hogy az uniós jog kért értelmezése kapcsolatban áll-e az alapjogvita tényállásával vagy tárgyával, annak érdekében, hogy a Bíróság ne legyen kénytelen általános vagy hipotetikus kérdésekkel kapcsolatos tanácsadó véleményeket adni. Amennyiben kiderül, hogy a feltett kérdés az alapügy eldöntéséhez nyilvánvalóan nem bír jelentőséggel, a Bíróságnak meg kell állapítania a kérelem okafogyottságát.5 Gyakori visszautasítási ok a feltett kérdés vagy a megjelölt tényállás hipotetikus jellege is.6 Olyankor is visszautasíthatja a Bíróság a választ, ha a megkereső bíróság nem közöl elegendő adatot,7 vagy a feltett kérdés homályos. Általánosságban is elmondható, hogy a bírói határozatokkal szemben támasztható alapvető követelmény, hogy azok érthetőek, világosak, pontosak legyenek, azok tartalmát laikus is képes legyen megérteni. A Bírósághoz utalt előzetes döntéshozatali kérdések tekintetében különös súllyal érvényesül ez a követelmény, figyelemmel arra, hogy a tagállami bíróság által feltett kérdéseket a Bíróság hivatalos nyelvére, illetve az Unióban használt hivatalos nyelvekre kell fordítani, gyakran a tagállami bíróság által használt nyelvhez képest közvetítő nyelvek segítségül hívása mellett. Amennyiben a tagállami bíróság határozatában nem fejtette ki a kérdéseket kellő világossággal, vagy olyan bonyolult a megfogalmazás, amely – különös figyelemmel a többszörös fordítások szükségességére – a Bíróság elé olyan formában kerül, hogy a Bíróság arról az uniós jog hasznos értelmezését nem tudja megadni, úgy az ilyen esetekben is visszautasításra kerül a feltett kérdésre adandó válasz. A hasznos válasz elve azonban sokszor segít az ilyen esetekben is, ha ugyanis a feltett kérdés nem kellően precíz ugyan, de abból a kérdés lényege megállapítható,8 úgy a Bíróság, amely hatékony segítséget kíván adni a megkereső bíróságnak, a kérdés átfogalmazásával is adhat választ.9 A hasznos válasz adásának követelménye, ami a tagállami bíróságok és az Európai Unió Bírósága közötti együttműködésből következik, feladatul szabja a Bíróságnak azt is, hogy az uniós jog minden olyan rendelkezését értelmezze, amelyre a tagállami bíróságoknak az eléjük terjesztett jogviták eldöntése érdekében szükségük van, még akkor is, ha e bíróságok az általuk feltett kérdésekben nem jelölik meg kifejezetten ezeket a rendelkezéseket.10 Az ítélkezési gyakorlat szerint a pontatlanul megfogalmazott kérdések esetén a Bíróság feladata a tagállami bíróság által szolgáltatott információk összességéből, valamint az alapeljárás irataiból kiszűrni az uniós jognak a jogvita tárgyára tekintettel értelmezésre szoruló elemeit.11

Európai jog – Az Európai Unió jogrendszere

Tartalomjegyzék


Kiadó: Wolters Kluwer Hungary Kft.

Online megjelenés éve: 2020

Nyomtatott megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 295 928 3

Az Európai Unió sajátos autonóm jogrendszerrel rendelkezik, amely jellemzői alapján elkülönül mind a tagállami, mind pedig a nemzetközi jogtól. Az uniós jog a Bíróság jogértelmező-jogfejlesztő gyakorlata, vagy a szerves jogfejlődés alapján kimunkált doktrínákkal rendelkezik, amelyek részben szokatlanok a belső jogokban, részben eltérő tartalommal használhatók. Az Európai Unió jogának alakításában egyaránt fontos szerepet játszanak a tagállamok és a jogalkotási felhatalmazással felruházott uniós intézmények. A jogalkotás eredményei azok az elsődleges, másodlagos és speciális jogforrások, amelyek ismerete fontos, hiszen mindennapi életünket, jogaink és kötelezettségeink alakulását is befolyásolják.

Az Európai Uniót a jog ereje tartja össze, ezért a sajátosan születő jogforrások érvényesülése szempontjából kiemelkedő jelentősége van az Európai Unió Bírósága által folytatott jogértelmező gyakorlatnak. Az Európai Unió Bírósága összetett feladatot lát el, sokféle eljárási formában biztosítja az uniós polgárok, a tagállamok és az uniós intézmények részére a joghoz jutást. Kiemelkedő jelentőségű az eljárások közül az előzetes döntéshozatali eljárás, ez a tagállami bíróságok és az Európai Unió Bírósága közötti sajátos együttműködés, amelynek célja az uniós jog egységes értelmezésének és érvényesülésének biztosítása.

Az Európai Unió sokféle jogot biztosít közvetlenül a polgárai számára. Az egységes belső piac arra épül, hogy hozzájuthatunk más tagállam termékeihez, az Unión belül szabadon mozoghatunk, vállalhatunk munkát más tagállamban, a diákok széles körben kapnak lehetőséget tanulmányaik más tagállamban történő folytatására. A szakképesítések, diplomák kölcsönös elismerése hozzásegíti a munkavállalókat és vállalkozókat az európai mobilitáshoz. A vállalkozások más tagállamban is nyújthatnak szolgáltatásokat, ott szabadon letelepedhetnek, és a határon átnyúló tőkemozgások útjában álló akadályok is lebontásra kerülnek. A vállalkozások és a fogyasztók érdekeit is szem előtt tartja és védi a gazdasági verseny tisztességes feltételeit rendező szabályozás. Ez a könyv ezekben a témakörökben segíti az tájékozódást.

Hivatkozás: https://mersz.hu/europai-jog-az-europai-unio-jogrendszere//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave