Héder Mihály, Paksi Dániel

A személyes tudásról

Polányi Mihály filozófiája: a hallgatólagos tudás, az emergencia és a bizalmi program


Hatodik fejezet

Ebben a fejezetben, amely az Intellektuális szenvedélyek címet viseli, Polányi ugyancsak az állatvilággal állít fel folytonosságot, ezúttal a motivációk terén. Megmutatja, hogy az artikuláció révén „a bennünk, az állatokban és a kisgyermekekben közös hallgatólagos intellektuális képességek” (SZTI:230) a felnőtt emberi személyben megsokszorozódhatnak, és ez az alapja az állati intellektuális életet meghaladó emberi gondolkodásnak és tudománynak. Polányi ezeket a magasabb rendű hallgatólagos emberi képességeket intellektuális szenvedélyeknek nevezi, és megkülönbözteti a kategóriáit: a szelektív (válogató) szenvedélyt, a heurisztikus szenvedélyt – amelyet a kreativitással kapcsol össze – és a meggyőzés szenvedélyét. E fogalmak segítségével Polányi a tudományt, a technikát, a matematikát, a művészeteket, sőt, bizonyos mértékig a vallás gyakorlását is egységes keretben tárgyalja. Így tehát a 6. fejezetben válik egésszé a 2. fejezetben megkezdett és a 4–5. fejezetekben tovább épített gondolatmenet a matematikai, például valószínűségi kijelentések természetéről. Ugyanakkor a könyv e pontján még csak a működési mechanizmus bemutatásáig érkeztünk el. A gondolatmenet a következményekkel folytatódik egyfelől a társadalom kontextusában a következő, 7. fejezetben, másfelől az igazolás ismeretelméleti problémájának kapcsán a harmadik részben (8–10. fejezetek). Ez a fejezet arra is választ ad, hogy az 1. fejezetben bemutatott megtévesztő behelyettesítések pontosan mit is lepleznek el. Polányi kapcsolatot teremt az igazság és a szépség között, állítása szerint egy elmélet szépsége a valósággal való mély kapcsolat jele, így jogosan vonzódnak a tudósok ezen elméletekhez intellektuális szenvedélyeik révén, aminek beismerését persze az objektivista megközelítés lehetetlenné teszi.

A személyes tudásról

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 583 5

Polányi Mihály Személyes tudás című könyve a huszadik század egyik legfontosabb tudományfilozófiai munkája. A hallgatólagos tudás elképzelése, miszerint „többet tudunk, mint amit el tudunk mondani” széles körben elterjedt. Polányi szerint az emberi tudás se nem objektív, se nem szubjektív, hanem személyes. Ugyanakkor azt, hogy ez mit is jelent pontosan, komoly félreértések és félreértelmezések kísérik.

Polányi gondolatait kizárólag Polányi filozófiai nézőpontja alapján lehet megérteni, amely szakít a filozófiát és a tudományokat ma uraló kritikai, materialista és neodarwini attitűddel. Polányi álláspontja szerint a tudásnak bizalmi alapjai vannak, amelynek a gyökereit az ember evolúciós eredetében (emergencia) találhatjuk meg.

A Személyes Tudásról című könyv a Személyes tudás részletes, szövegközeli elemzését nyújtja, amelyből kirajzolódik, hogy mi is valójában Polányi filozófiája és a személyes tudás elképzelése.

Hivatkozás: https://mersz.hu/heder-paksi-a-szemelyes-tudasrol//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave