Héder Mihály, Paksi Dániel

A személyes tudásról

Polányi Mihály filozófiája: a hallgatólagos tudás, az emergencia és a bizalmi program


Hetedik fejezet

Ebben a fejezetben Polányi az intellektuális szenvedélyek társadalmat alakító következményeit vizsgálja, és felállítja saját társadalomvízióját. E szerint a szabad társadalmak a legkívánatosabbak, mivel ezek támogatják a legjobban az intellektuális szenvedélyek kiélését. Mindehhez szükséges azonban az is, hogy az adott társadalom ne próbálja meg – az objektivista tudásideálnak megfelelően – tagadni e szenvedélyek létezését. Ellenkező esetben morális inverzió következik be. Mivel a szenvedélyek kiküszöbölhetetlenek, a létezésük tagadása semmiképp nem szünteti meg őket. Ehelyett az 1. fejezetben bemutatott megtévesztő behelyettesítések rendszereivel elrejtik őket. Hevességük azonban nem csökken, hanem az új, tagadó objektivista rendszerben most már arra irányulnak, hogy önmaguk és más fontos értékek létezését tagadják. Polányi ezzel a jelenséggel magyarázza és értékeli a marxizmust, valamint a 20. századi totalitárius rendszereket, így e rendszerek problémáit és szörnyűségeit végső soron ismeretelméleti szempontból magyarázza. Polányi az általa kívánatosnak tartott társadalomvíziót is ismeretelméleti fogalmakkal adja meg: a tudós legfontosabb kötelezettségének és a tudomány legfontosabb értékének az igazsághoz való hűséget tekinti, amely a társadalom kontextusában azt jelenti, hogy a tudós egy olyan szabad társadalomhoz hű, amely tiszteli az igazságot és a különböző intellektuális értékeket.

A személyes tudásról

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 583 5

Polányi Mihály Személyes tudás című könyve a huszadik század egyik legfontosabb tudományfilozófiai munkája. A hallgatólagos tudás elképzelése, miszerint „többet tudunk, mint amit el tudunk mondani” széles körben elterjedt. Polányi szerint az emberi tudás se nem objektív, se nem szubjektív, hanem személyes. Ugyanakkor azt, hogy ez mit is jelent pontosan, komoly félreértések és félreértelmezések kísérik.

Polányi gondolatait kizárólag Polányi filozófiai nézőpontja alapján lehet megérteni, amely szakít a filozófiát és a tudományokat ma uraló kritikai, materialista és neodarwini attitűddel. Polányi álláspontja szerint a tudásnak bizalmi alapjai vannak, amelynek a gyökereit az ember evolúciós eredetében (emergencia) találhatjuk meg.

A Személyes Tudásról című könyv a Személyes tudás részletes, szövegközeli elemzését nyújtja, amelyből kirajzolódik, hogy mi is valójában Polányi filozófiája és a személyes tudás elképzelése.

Hivatkozás: https://mersz.hu/heder-paksi-a-szemelyes-tudasrol//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave