Héder Mihály, Paksi Dániel

A személyes tudásról

Polányi Mihály filozófiája: a hallgatólagos tudás, az emergencia és a bizalmi program


Kilencedik fejezet

Ebben a fejezetben Polányi saját posztkritikai filozófiáját, a 8. fejezetben bemutatott bizalmi programot állítja szembe a kritikai filozófiával. Kritikai filozófia alatt a kétely, szkepticizmus szisztematikus hangsúlyozását érti, amely az objektivista törekvés logikus következménye. Idesorolja Descartes-ot, Locke-ot (még a 8. fejezetben), Hume-ot és Kantot is. Azért nem a kétely szisztematikus alkalmazásáról beszél, mert ezt lehetetlennek tartja, amely ennek megfelelően soha nem is történhetett meg a történelem során. Például Hume-ról úgy tartja, hogy hajlamos volt nyíltan félretenni a kétely módszerét, amikor ellentmondásokba ütközött, mások ugyanezt leplezetten tették. Polányi azonosítja a kétely fajtáit több szempont szerint: hallgatólagos, implicit vagy explicit; kontradiktórikus vagy agnosztikus; a helyszíne a bíróság, a vallás vagy a tudomány. A vallási kétely kritikája egyben a vallás kritikájának is tekinthető: Polányi egyfelől hálás a racionalistáknak, hogy az évszázados dogmákat kitartó szenvedéllyel ostromolták, másrészt a vallás elvetése helyett azt javasolja, hogy tekintsük azt egy heurisztikus intellektuális rendszernek, amelynek nagy szerepe lehet az egyén életének irányításában, illetve hiánya problémákat okozhat. Az olyan állításokat, mint hogy „Isten létezik”, nem tekinti tényállításoknak, inkább a vallásgyakorlás jóváhagyásának. Nyilvánvaló a szöveg alapján, hogy Polányi hívőnek tartja magát, de az általa bemutatott vallásvízióban.

A személyes tudásról

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 583 5

Polányi Mihály Személyes tudás című könyve a huszadik század egyik legfontosabb tudományfilozófiai munkája. A hallgatólagos tudás elképzelése, miszerint „többet tudunk, mint amit el tudunk mondani” széles körben elterjedt. Polányi szerint az emberi tudás se nem objektív, se nem szubjektív, hanem személyes. Ugyanakkor azt, hogy ez mit is jelent pontosan, komoly félreértések és félreértelmezések kísérik.

Polányi gondolatait kizárólag Polányi filozófiai nézőpontja alapján lehet megérteni, amely szakít a filozófiát és a tudományokat ma uraló kritikai, materialista és neodarwini attitűddel. Polányi álláspontja szerint a tudásnak bizalmi alapjai vannak, amelynek a gyökereit az ember evolúciós eredetében (emergencia) találhatjuk meg.

A Személyes Tudásról című könyv a Személyes tudás részletes, szövegközeli elemzését nyújtja, amelyből kirajzolódik, hogy mi is valójában Polányi filozófiája és a személyes tudás elképzelése.

Hivatkozás: https://mersz.hu/heder-paksi-a-szemelyes-tudasrol//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave