Héder Mihály, Paksi Dániel

A személyes tudásról

Polányi Mihály filozófiája: a hallgatólagos tudás, az emergencia és a bizalmi program


Animális és intellektuális szenvedélyek

Polányi összeveti egymással az animális és az intellektuális szenvedélyeket. Állásfoglalása szerint az animális vágyak megszűnnek a beteljesüléssel, pl. az éhség elmúlik, miután ettünk. Az intellektuális szenvedélyek viszont saját beteljesülésük révén tartják fenn magukat. Ha egy tudós megragad egy természeti összefüggést, mindig élvezni fogja annak szépségét, miként egy nagyszerű színházi előadás is intellektuális élvezetet nyújt újra és újra azoknak, akik megértik. Ezek az esetek azt példázzák, hogy „az ember artikulációs képességei lehetővé teszik, hogy az ilyen élvezet a kulturális kielégülés egész rendszereire kiterjedjen” (SZTI:296), ugyanis „ezek a szenvedélyek nem magán-, hanem közszenvedélyek, valami hozzánk képest külső dolog önmagáért való fenntartásában lelik élvezetüket”. (SZTI:297) Az animális szenvedélyek tehát ösztönszerűek és magánjellegűek, míg az intellektuális szenvedélyek irányultságukat tekintve szellemi természetűek, pl. tudományos felfedezésre törekszenek, amely érdekességének vagy relevanciájának köszönhetően nemcsak számomra nyújthat szellemi kielégülést. Az intellektuális szenvedélyek mindig közjellegűek.

A személyes tudásról

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 583 5

Polányi Mihály Személyes tudás című könyve a huszadik század egyik legfontosabb tudományfilozófiai munkája. A hallgatólagos tudás elképzelése, miszerint „többet tudunk, mint amit el tudunk mondani” széles körben elterjedt. Polányi szerint az emberi tudás se nem objektív, se nem szubjektív, hanem személyes. Ugyanakkor azt, hogy ez mit is jelent pontosan, komoly félreértések és félreértelmezések kísérik.

Polányi gondolatait kizárólag Polányi filozófiai nézőpontja alapján lehet megérteni, amely szakít a filozófiát és a tudományokat ma uraló kritikai, materialista és neodarwini attitűddel. Polányi álláspontja szerint a tudásnak bizalmi alapjai vannak, amelynek a gyökereit az ember evolúciós eredetében (emergencia) találhatjuk meg.

A Személyes Tudásról című könyv a Személyes tudás részletes, szövegközeli elemzését nyújtja, amelyből kirajzolódik, hogy mi is valójában Polányi filozófiája és a személyes tudás elképzelése.

Hivatkozás: https://mersz.hu/heder-paksi-a-szemelyes-tudasrol//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave