Németh György (összeáll.)

Államéletrajzok


A lokrisiaké

547. Polybios 12, 4, 5: Nem haboztam megerősíteni szóban és írásban, hogy a város alapításáról (apoikia) szóló történetek közül Aristotelés változata igazabb, mint amit Timaios elbeszél. Úgy tudom, hogy a lokrisiak maguk azt vallják, hogy atyáik azt a változatot hagyományozták rájuk, amit Aristotelés mond el, nem azt, amit Timaios. Erre a következő bizonyítékokat hozzák fel: először is, hogy az őseiktől rájuk szállt összes dicsőség nőktől, nem férfiaktól való (például a „száz nemesi ház” dicsősége). […] (6) Mindebből az következik, hogy inkább kell hitelt adnunk Aristotelésnek, mint Timaiosnak. És ami most következik, teljes képtelenség. Mert balgaság lenne feltételezni – amint ő megjegyzi –, hogy a lakedaimóniak szövetségeseinek rabszolgái nem veszik át uraik rokonszenvét azok barátai iránt. Hiszen azok, akik egyszer rabszolgaságra jutottak, nemcsak uraik érzelmeit igyekeznek színleg utánozni, hanem megpróbálnak ugyanolyan rokoni és baráti kapcsolatokat is kialakítani. […] A lokrisiak városukat az asszonyokról nevezték el, és úgy téve, mintha kapcsolatban állnának anyai részről <a másik Lokrisszal>, megújították az asszonyoktól származó ősi barátságokat és szövetségeket. Ezért az a tény, hogy az athéniak elpusztították a földjeiket, nem bizonyítja, hogy Aristotelés állítása hamis. Mert az előbb elmondottak alapján valószínű, hogy még ha tízszeresen is rabszolgák lettek volna, akik Lokrisból elhajóztak és partra szálltak Itáliában, akkor is barátságot kötöttek volna a lakedaimóniakkal. Ezek után az egyetlen dolog, ami elvárható az athéniaktól, hogy ellenségüknek tekintsék a lokrisiakat. […] Hogy lehetne hát az, kérdem, hogy a spártaiak, akik a legszebb korban lévő férfiakat hazaküldték gyermekeket nemzeni, ugyanezt a lokrisiaknak nem engedték volna meg? Ez nemcsak kevéssé valószínű, hanem a tények is ellentmondanak neki. (Mert sem a spártaiak nem akarták megakadályozni a lokrisiaikat annak megtételében, amit ők megtettek – ez valóban különös is lett volna –, sem a lokrisiak nem szándékoztak pontosan ugyanúgy viselkedni, mint a lakedaimóniak. Mert a spártaiaknál az volt az ősi törvény, hogy három vagy négy férfinak volt egy felesége, főleg ha sokan voltak testvérek, és a születő gyermek közösnek számított. Amikor egy férfi elegendő gyermeket nemzett, mindennapi szép szokás volt, hogy feleségét egyik barátjának adja.) Így a lokrisiak, akiket nem kötött ilyen átok, mint a spártaiakat, sem olyan eskü, amit azok tettek – miszerint nem térnek addig haza, amíg el nem pusztítják Messénét –, nem is utánozták a lakedaimóniakat abban, hogy csapatostul küldik haza a férfiakat feleségeikhez, hanem sorban egymás után tértek haza, és ritkán adtak időt a feleségüknek, hogy közelebbi kapcsolatot létesítsenek rabszolgáikkal, mint férjeikkel, és még inkább a fiatal lányoknak, így ez volt a kivándorlás oka. […]

Államéletrajzok

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 800 2

Az Államéletrajzok című gyűjtemény tartalmazza az összes fennmaradt forrást, amely a görög államok működését írja le. Nem az elméleti, netán filozófiai munkákat, mint amilyen az aristotelési Politika vagy Platón Állama, hanem az egyes államok (Athén, Spárta, Thessalia, a boiót államszövetség stb.) történeti, politikai értékelését. Aristotelés ugyan tanítványaival együtt összeállította 158 állam leírását, a gyűjtemény azonban Az athéni állam kivételével elveszett. Kötetünk nem pótolhatja ezt a hiányt, de bepillantást nyújt abba, milyenek lehettek ezek az írások, amelyek közül negyvennégynek az ókori kivonata, és hatvanhétnek számos további töredéke most válik magyarul először hozzáférhetővé. A legfontosabb azonban az Aristotelés neve alatt fönnmaradt Az athéni állam, amely először 1954-ben jelent meg magyarul, de kötetünk számára Ritoók Zsigmond az újabb kutatások eredményeit figyelembe véve szinte az egészet újrafordította. Ez a forrás a történelmet tanulók, illetve a történelem iránt érdeklődők számára nélkülözhetetlen olvasmány. Xenophón Spártáról írott könyvecskéjének is kötetünkben olvasható az első magyar fordítása. A kötet jegyzetanyaga segít az első tájékozódásban és a szövegek értelmezésében, az utószó pedig arra keres választ, hogy az athéni demokrácia, amely a történelemkönyvekben a spártai oligarchián kívül szinte egyedül képviseli a görög történelmet, milyen mértékig volt jellemző a görög világra.

Hivatkozás: https://mersz.hu/nemeth-allameletrajzok//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave