Gintli Tibor (szerk.)

Magyar irodalom


Színházi kultúra

A 20. század utolsó évtizedének színházi kultúrája megőrizte a korábbi évtizedekben kialakult kereteket. A budapesti, vidéki, és határon túli állandó társulattal rendelkező, állami vagy önkormányzati finanszírozású színházak rendszere gazdasági szempontból megrendült az évtized végére. A színpadi teljesítmény is többnyire megmaradt a középszerűség színtjén, minden remény nélkül arra, hogy e színházaknak sikerül befogadniuk a Nyugat- és Kelet-Európa nagyobb színházkultúrájú helyein kimunkált új játékmódokat. A változás igényénél mind a színházakban, mind az őket övező politikai mezőben erősebb volt a kockázatmentes biztonság utáni vágy. A rendszer mindössze arra volt alkalmas, hogy néhány rendező játéknyelvi szempontból is izgalmas előadásokat hozzon létre. Fontosabb, de összességében viszonylag szűk hatósugarú változást hozott a 90-es években az alternatívnak nevezett kisebb színházi társulatok munkája. Az alternatív színjátszás korábban folytonosan ki volt téve az állami repressziónak és a kőszínházi világ rosszallásának. Mindkét tényező rányomta a bélyegét olyan társulatok történetére, mint amilyen Paál István Szegedi Egyetemi Színpada, a Kassák Ház Stúdió, vagy éppen a Halász Péter és Koós Anna által alapított Lakásszínház volt. A két tényező közül az előbbi eltűnt 1989 után, és megindulhatott a küzdelem azért, hogy az alternatív színjátszás szervesebb része legyen a magyar színházi kultúrának. Ebben a folyamatban meghatározó szerepet játszottak Bozsik Yvett, Nagy József és Frenák Pál mozgásszínházi produkciói, valamint Hudi László, a Schilling Árpád körül felépült Krétakör és a Természetes Vészek Kollektíva tevékenysége. Ezen társulatok működése azonban Budapestre koncentrálódott. Színházi gyakorlatuk a Hans Thiess Lehmann által leírt posztdramatikus színjátszás modelljében értelmezhető. A drámairodalom szempontjából ez esetükben azt jelenti, hogy a színpadon elhangzó szöveg sok esetben nem egy megírt és irodalmi léttel is rendelkező drámaszövegen alapul, hanem több és nem feltétlenül drámai szövegből áll össze, vagy a próbaszituációk során keletkezik a színpadi akciók elszakíthatatlan részeként. Ezért a 90-es évek és az ezredforduló utáni magyar színházi világnak legnagyobb szellemi erőket megmozgató szegmense nem vagy alig járult hozzá a drámairodalom megújulásához, és a 90-es években a repertoárszínházak sem bizonyultak nyitottnak a drámairodalom felől érkező kihívások előtt.

Magyar irodalom

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

Nyomtatott megjelenés éve: 2010

ISBN: 978 963 058 949 9

Szerb Antal óta nem jelent meg ilyen alapos, összefoglaló munka a magyar irodalomról. A kötet első írásos emlékeinktől kezdve egészen a kortárs írók munkásságáig végigköveti irodalmi kultúránk folyamatos változásait, s az egyes korszakokat és irányzatokat a legismertebb művészek munkáin keresztül mutatja be. Bár a Magyar irodalom több szerző közös műve, a kötet nem egymástól különálló tanulmányok laza füzére, hanem összefüggő, közérthetően és szakszerűen megírt narrációval vezeti végig az olvasót az irodalom történetén, átfogó képet nyújtva arról, hogyan alakult, formálódott az, amit ma úgy nevezünk: magyar irodalom.

A könyv az Akadémiai kézikönyvek sorozat legújabb tagja; e sorozat célja, hogy magas szakmai színvonalon megírt, ugyanakkor olvasmányos kötetekben foglalja össze egy-egy tudományág eredményeit. Az Akadémiai Kiadó főleg 14-25 éves diákoknak szánja ezeket a könyveket, amelyek hasznos segítséget jelentenek az érettségire vagy vizsgákra készülők számára.

Hivatkozás: https://mersz.hu/gintli-magyar-irodalom//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave