Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


Szövegek megértése és megjegyzése

A fejezet azt tekinti át, hogy miben több egy szöveg emlékezeti képviseletének kialakítása, mint mondatok puszta egymásutánjának leképezése. Mikroszerkezeti hatások címen azokat a kutatásokat mutatom be, amelyek a szöveget alkotó mondatok közvetlen egymásra hatásából (pl. a névmások értelmezéséből) fakadnak, s viszonylag rövid szövegegységekre terjednek ki. Ezek között kiemelkedő jelentőségűek a szöveg megértése közben végbemenő következtetések. Makroszerkezeten a szöveg átfogó szerkezeti jellemzőinek hatását értem. Ebben kitüntetett jelentőségű az elbeszélő szöveg könnyű megjegyezhetősége. A szövegek feldolgozásához adott feladatok hatásával kapcsolatban kiemelt jelentőségű az önkéntelen tanulás és emlékezés. Bizonyos feltételek mellett a nem megjegyzésre irányuló munka a szöveggel legalább ugyanolyan értelmes reprezentációhoz vezet, mint a megjegyzési szándék. A vázlat, a kérdések, az előzetes szempontok hatásának értelmezéséhez a kognitív pszichológia sémaelméleteit hívja segítségül a fejezet, amelyek szerint a már meglévő kognitív rendszer legalább olyan fontos befolyásoló tényező a szövegtanulásban, mint a szöveg maga.

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave