Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


Az olvasás zavarai és a diszlexia

Mindenki tudja, mi az olvasás. Ezzel a mondattal kezdtem e kötetben a 7. fejezetet. Utalni kívántam ezzel a tudománytörténetnek arra a gyakori csapdájára, amely egy sokak által vizsgált, egyszerűnek látszó kérdésben a megismert jellemzőket magától értetődőnek, s egyúttal megmagyarázottnak és megértettnek tekinti. Ez a fajta „tudományos” evidenciaérzés az olvasásnál is erősebben jelenik meg a diszlexiával kapcsolatban; a gyakorlat nyomása alatt kialakult „diszlexia” diagnózis és terápia sokak számára azt sugallja, hogy tudjuk, mi a diszlexia, s mi több: azt is, hogy mi az oka. Remélem, hogy e kötet 7. fejezetéből elég világossá vált, hogy ez a kulturális találmány a kognitív architektúra számos összetevőjére támaszkodik, s zavarai, különösen az olvasástanulás fejlődési zavarai összetettek, jóllehet a diszlexiáról születő – elsősorban leíró jellegű – publikációkból, publicisztikákból úgy tűnhet, hogy mindenki tudja, mi a diszlexia.

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave