Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


Mesterséges nyelvek és nyelvtanok tanulása

A valóságos nyelvelsajátítás vizsgálata során gyakran nem tudhatjuk biztosan, ismeri-e a szavakat vagy szerkezeteket a gyerek, és így azt sem, hogy rendelkezik-e absztrakt és általános tudással, vagy a megértés/produkció csak konkrét kifejezésekhez köthető. Az anyanyelvi ingeranyag torzító hatásainak kiküszöbölésére a nyelvelsajátítást, illetve nyelvtanulást vizsgáló kísérletek előszeretettel alkalmaznak mesterséges nyelvi ingereket (Friederici et al. 2002). A nyelvelsajátítás mechanizmusainak korai vizsgálatában az utóbbi évtizedekben jelentős irányzatot képvisel a mesterséges nyelv (vagy nyelvtan) paradigma. Egy ilyen vizsgálatban jelentés nélküli szótagokból szavakat és szósorokat, vagy egy kitalált nyelvtan szabályainak segítségével egy új szavakat tartalmazó lexikon elemeiből mondatokat generálnak.

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave