Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


A nyelvkeletkezés-elméletek átfogó biológiai keretei: a tágan vett nyelvi képesség [NyKT] kialakulása

Chomskyék besorolása a nyelvi rendszer kétféle összetevőjéről, egy kicsit kiforgatva az ő eredeti dichotóm elképzelésüket, alkalmat ad arra is, hogy a nyelv keletkezésével kapcsolatos, az utóbbi néhány évtizedben összegyűlt számos átfogó adatot mint a nyelvi rendszer lehetőségét megteremtő evolúciós változások sokaságát fogjuk fel. Amit Philip Lieberman (1984; 2000) amerikai nyelvész a nyelvhez vezető mozaik-evolúciós útnak nevezett, most mint a NyKT alakulásának kerete jelenik meg: mint olyan rendszer, amely feltétele a nyelvnek, de maga még nem alkot nyelvet. Lieberman (1984) eredeti koncepciója szerint az emberi hangzó nyelv kialakulásához egymástól független evolúciós fejlődések véletlen összetalálkozása vezet. Lieberman (2000; 2006) maga azonban nem ért egyet ennek nyelvközpontú értelmezésével. Az ő újabb felfogásában az emberi nyelv korábban kialakult kognitív képességek kifejlődéséből alakult ki, semmi sajátos nincsen benne. Szerinte az NyKT helyesen értelmezve kimeríti a nyelv egészét, a Chomskyék emlegette NyKSz nem is létezik.

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave