Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


Hivatkozások

Aitchison J. 1996. The seeds of speech: Language orgin and evolution. Oxford: Oxford University Press.
Arbib M. 2002. The mirror system, imitation, and the evolution of language. In: C. Nehaniv – K. Dautenhahnn (szerk.): Imitation in anaimals and artifacts. Cambridge MA: MIT Press. 229–28.
Arbib M. 2003. The evolving mirror system: A neural basis for language readiness. In: Christiansen – Kirby (2003, 182–200).
Arbib M. 2005. From monkey-like action recognition to human language: An evolutionary framework for neurolinguistics. Behavioral and Brain Sciences 28: 105–167.
Atran B. 1998. Universals in folk taxonomies. Behavioral and Brain Sciences 21: 547–609.
Bánréti Z. (szerk.) 2011. Rekurzió a nyelvben II. Neurolingvisztikai megközelítés. Budapest: Tinta Könyvkiadó.
Bence, Gy. – Kis J. (szerk.) 1972. Munka és emberréválás. Engels hipotézise ma. Budapest: Kossuth.
Bickerton D. 1981. Roots of language. Ann Arbor: Karoma.
Bickerton D. 1984. The language bioprogram hypothesis. Behavioral and Brain Sciences 7: 173–212.
Bickerton D. 2003. Symbol and structure: A comprehensive framework for language evolution. In: Christiansen – Kirby (2003, 77–93).
Bickerton D. 2004. Nyelv és evolúció. Budapest: Gondolat.
Bickerton D. 2007. Language evolution: A brief guide for linguists. Lingua 117: 510–526.
Bühler K. 1934. Sprachtheorie: Die Darstellungsfunktion der Sprache. Jena: Fischer.
Byrne R. W., P. J. Barnard, I. Davidson, V. M. Janik, W. C. McGrew, Á. Miklósi, P. Wiessner 2004. Understanding culture across species. Trends in Cognitive Sciences 8: 341–345.
Call J., M. Tomasello 2008. Does the chimpanzee have a theory of mind? 30 years later. Trends in Cognitive Science 12: 187–192.
Calvin W. H., D. Bickerton 2000. Lingua ex machina. Reconciling Darwin and Chomsky with the human brain. Cambridge MA: MIT Press.
Changeux J.-P. 2008. Az igazságkereső ember. Budapest: Gondolat Kiadó.
Changeux J.-P., P. Ricoeur 2001. A természet és a szabályok. Budapest: Osiris Kiadó.
Chomsky N. 1957. Syntactic structures. The Hague: Mouton.
Chomsky N. 1986. Knowledge of language: Its nature, origin and use. New York: Praeger.
Chomsky N. 1988. Language and problems of knowledge: The Nicaraguan lectures. Cambridge MA: MIT Press.
Chomsky N. 2004a. A biolingvisztika és az emberi minőség. Magyar Tudomány 2004/12: 1354–1377.
Chomsky N. 2004b. Mondattani szerkezetek. Nyelv és elme. 2. kiadás. Budapest: Osiris Kiadó.
Chomsky N. 2005. Three factors in language design. Linguistic Inquiry 36: 1–22.
Christiansen M. H. – S. Kirby (szerk.) 2003. Language evolution: The states of art. Oxford: Oxford University Press.
Condillac, É. B. 1756/1976. Értekezés az érezetekről. Budapest: Magyar Helikon.
Corballis M. C. 2002. From hand to mouth. Princeton: Princeton University Press.
Corballis M. C. 2004. The origins of modernity: Was autonomous speech the critical factor? Psychological Review 111: 543–552.
Cosmides L., J. Tooby 2001. Evolúciós pszichológia. In: Pléh et al. (2001, 311–335).
Cziko G. 1995. Without miracles: Universal selection theory and the second Darwinian revolution. Cambridge MA: MIT Press.
Csányi V. 2000. Bukfenc és Jeromos. Hogyan gondolkodnak a kutyák? Budapest: Vince.
Csányi V., Miklósi Á. 1998. A kutya mint a korai evolúció modellje. Magyar Tudomány 104: 1043–105.
Csépe V. – Honbolygó F. (szerk.) 2011. Rekurzió a nyelvben III. Pszichológiai és idegtudományi megközelítés. Budapest: Tinta Könyvkiadó.
Csibra G., Gergely Gy. 2007. Ember és kultúra. A kulturális tudás eredete és átadásának mechanizmusai. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Csibra G., Gy. Gergely 2009. Natural pedagogy. Trends in Cognitive Sciences 13: 148–153.
Csibra G., Gy. Gergely 2011. Natural pedagogy as evolutionary adaptation. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences 366: 1149–1157.
Darwin, Ch. 1961. Az ember származása. Budapest: Gondolat.
Darwin, Ch. 1963. Az ember és az állat érzelmeinek kifejezése. Budapest: Gondolat.
Darwin, Ch. 1999. A fajok eredete. Budapest: TypoTEX.
Dehaene S. 2005. Evolution of human cortical circuits for reading and arithmetic: The neuronal recycling hypothesis. In: S. Dehaene – J.-R. Duhamel – M. D. Hauser – G. Rizzolatti (szerk.): From monkey brain to human brain. A Fyssen Foundation symposium. Cambridge MA: MIT Press. 133–157.
Dehaene S., L. Cohen 2007. Cultural recycling of cortical maps. Neuron 56: 384–398.
Dennett D. C. 1998. Darwin veszélyes ideája. Budapest: TypoTEX.
Dingwall W. 1979. The evolution of human communication systems. In: H. Whitaker (szerk.): Studies in neurolinguistics. Vol. 4. New York: Academic Press. 1–95.
Donald M. 1997. The mind considered from a historical perspective. In: D. M. Johnson – C. E. Erneling (szerk.): The future of the cognitive revolution. Oxford: Oxford University Press. 355–365.
Donald M. 2001a. A mind so rare. New York: Norton.
Donald M. 2001b. Az emberi gondolkodás eredete. Budapest: Osiris Kiadó.
Dunbar R. I. M. 1998. Grooming, gossip, and the evolution of language. Cambridge MA: MIT Press.
Dunbar R. I. M. 2003a. Evolution of the social brain. Science 302: 1160–1161.
Dunbar R. I. M. 2003b. The social brain: Mind, language, and society in evolutionary perspective. Annual Review of Anthropolog 32: 163–181.
Dunbar R. I. M., L. Barrett, J. Lycett 2005. Evolutionary psychology. Oxford: Oneworld.
Engels F. 1876/1963. A munka része a majom emberré válásában. In: Marx–Engels művei. Budapest: Kossuth. 449–45.
Galaburda A. M. 1995. Anatomic basis of cerebral dominance. In: R. Davidson – K. Hugdahl (szerk.): Brain asymmetry. Cambridge MA: MIT Press. 51–7.
Gallese V., L. Fadiga, L. Fogassi, G. Rizzolatti 1996. Action recognition in the premotor cortex. Brain 119: 593–609.
Gazzaniga M. S. 2011. Who is in charge? Free will and the science of the brain. New York: Harper.
Geary D. C. 2005. The origin of mind. Evolution of brain, cognition and general intelligence. Washington DC: American Psychological Association.
Geary D. C., K. J. Huffman 2002. Brain and cognitive evolution: Forms of modularity and functions of mind. Psychological Bulletin 128: 667–698.
Gergely, Gy. 2003. A cselekvő én (szelf mint ágens) fogalmának kialakulása csecsemő- és kisgyermekkorban. In: Pléh et al. (2003, 285–326).
Gergely, Gy., Z. Nádasdy, G. Csibra, S. Bíró 1995. Taking the intentional stance at 12 months of age. Cognition 56: 165–193.
Gould S. J. 1997. The exaptive excellence of sprandels as a term and prototype. Proceedings of the National Academy of Science of the United States of America 94: 10750–10755.
Gould S. J., N. Eldredge 1977. Punctuated equlibria: The tempo and mode of evolution reconsidered. Palaeobiology 6: 383–396.
Gould S. J., R. Lewontin 1979. The sprandels of San Marco and the Panglossian paradigm: A critique of the adaptationist programme. Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences 205: 581–598.
Gould S. J., E. S. Vrba 1982. Exaptation – a missig term in the science of form. Palaeobiology 11: 4–15.
Grice H. P. 1997. A társalgás logikája. In: Pléh Cs. – Síklaki I. – Terestyéni T. (szerk.): Nyelv – kommunikáció – cselekvés. Budapest: Osiris Kiadó. 213–228. Jobb formátumban az interneten, Zvolenszky Zsófia javításaival: http://philosophy.elte.hu/zvolenszky/grice.pdf
Grice H. P. 2011. Tanulmányok a szavak életéről. Budapest: Gondolat.
Hámori J. 2005. Az emberi agy aszimmetriái (2. javított kiadás). Budapest–Pécs: Dialóg Campus Kiadó.
Harnad S. – D. Horts – D. Steklis – J. Lancaster (szerk.) 1976. Origins and evolution of language and speech. New York: New York Academy of Sciences.
Hauser M. D., N. Chomsky, W. T. Fitch 2002. The faculty of language: What is it, who has it, and how did it evolve? Science 298: 1569–1579.
Herder J. G. 1803/1983. Értekezések, levelek. Budapest: Európa.
Hickok G. 2009. Eight problems for the Mirror Neuron Theory of action understanding in monkeys and humans. Journal of Cognitive Neuroscience 21: 1229–1243.
Hickok G. 2010. The role of mirror neurons in speech perception and action word semantics. Language and Cognitive Processes 25: 749–776.
Hockett C. F. 1963. The problem of universals in language. In: J. H. Greenberg (szerk.): Universals of human language. Report of a conference held at Dobbs Ferry, New York, April 13–15, 1961. Cambridge MA: MIT Press. 1–29.
Hockett C. F., R. Ascher 1972. Az emberi forradalom. In: Bence – Kis (1972, 291–329).
Holden C. 1998. No last word on language orgins. Science 282: 1455–1458.
Holloway R. L. 1966. Cranial capacity, neural reorganization, and hominid evolution: A search for more suitable parameters. American Antropologist 68: 103–121.
Holloway R. L. 1983. Human brain evolution: A search for units, models and synthesis. Canadian Journal of Anthropology 3: 215–230.
Holloway R. L. 2008. The human brain evolving: A personal retrospective. Annual Review of Anthropology 37: 1–19.
Hugdahl K. 1995. Symmetry and asymmetry in the human brain. European Review 13: 119–133.
Hunyadi L. (szerk.) 2011. Rekurzió a nyelvben. I. Prozódiai megközelítés. Budapest: Tinta Könyvkiadó.
Hurford J. R. – M. Studdert-Kennedy – C. Knight (szerk.) 1998. Approaches to the evolution of language. Social and cognitive bases. Cambridge: Cambridge University Press.
Hutsler J. J. 2003. The specialized structure of human language cortex: Pyramidal cell size asymmetries within auditory and language-associated regions of the temporal lobes. Brain and Language 86: 226–242.
Jackendoff R. 1987. Consciousness and the computational mind. Cambridge MA: MIT Press.
Jackendoff R. 1992. Languages of the mind. Cambridge MA: MIT Press.
Jackendoff R. 1994. Patterns in the mind. New York: Basic Books.
Jackendoff R. 1999. Possible stages in the evolution of the language capacity. Trends in Cognitive Science 3: 272–279.
Jackendoff R., S. Pinker 2005. The nature of language faculty and its implication for evolution of language. Cognition 97: 211–225.
Jerison R. 1973. Evolution of the brain and intelligence. New York: Academic Press.
Jucquois G. 2000. Pourquoi les hommes parlent-ils? L’origine du langage humain. Bruxelles: Académie Royale de Belgique.
Kabai P. 2011. A madarak énektanulásáról. Magyar Tudomány 172: 920–928.
Kardos L. 1988. Az állati emlékezet. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Kelemen J. 1977. A nyelvfilozófia kérdései: Descartestól Rousseau-ig. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Kimura D. 2003. Férfi agy – női agy. Budapest: Kairosz.
Kiss Sz. 1996. Az „elmélet-elmélet” és a szimulációs megközelítés szerepe a gyermeki tudatelmélet magyarázatában. Pszichológia 16: 383–396.
Kiss Sz. 2005. Elmeolvasás. Budapest: Új Mandátum.
Kovács G., R. Vogels, G. A. Orban 1995. Selectivity of macaque inferior temporal neurons for partially occluded shapes. Journal of Neuroscience 15: 1984–1997.
Krantz G. S. 1988. Laryngeal descent in 40.000 year old fossils. In: Landsberg (1988, 173–18).
Laitman J. T. 1986. L’origine du langage articulé. La Recherche 181: 1164–1173.
Landsberg M. E. (szerk.) 1988. The genesis of language. A different judegement of evidence. Berlin & New York: Mouton de Gruyter.
Lashley K. 1951. The problem of serial order in behavior. In: L. A. Jeffres (szerk.): Cerebral mechanisms in behavior. New York: Wiley. 112–131.
Leibniz G. W. 1704/1930. Újabb vizsgálódások az emberi értelemről. Budapest: Magyar Tudományos Akadémia.
Lenneberg E. H. (szerk.) 1967. Biological foundations of language. New York: Wiley.
Lenneberg E. H. 1974. A nyelv – biológiai szempontból. In: Pap (1974, 310–330).
Leslie A. M. 1987. Pretense and representation: Origins of a “theory of mind”. Psychological Review 94: 412–426.
Liberman A. M., F. S. Cooper, D. P. Shankweiler, M. Studdert-Kennedy 1967. Perception of the speech code. Psychological Review 74: 431–461.
Liberman A. M., I. G. Mattingly 1985. The motor theory of speech perception revised. Cognition 21: 1–36.
Lieberman P. 1984. The biology and evolution of language. Cambridge MA: Harvard University Press.
Lieberman P. 2000. Human language and our reptilian brain. The subcortical bases of speech, syntax, and thought. Cambridge MA: MIT Press.
Lieberman P. 2006. Toward an evolutionary biology of language. Cambridge MA: Harward University Press.
MacNeilage P. F. 1998. Evolution of the mechanisms of language output: Comparative neurobiology of vocal and manual communication. In: Hurford et al. (1998, 222–241).
Maynard-Smith J., Szathmáry E. 1997. Az evolúció nagy lépései. Budapest: Scientia.
Mayr E. 2003. Mi az evolúció? Budapest: Vince.
McManus I. C. 1999. Handedness, cerebral lateralization and the evolution of language. In: M. C. Corballis – S. E. G. Lea (szerk.): The descent of mind: Psychological perspectives on hominid evolution. Oxford: Oxford University Press. 194–217.
Mehler J., E. Dupoux, Gervain J. 2008. Ember születik. Budapest: Gondolat.
Mester B. 2005. Preadamiták, eredendő bűn, emberi szabadság. In: Nyíri K. – Palló G. (szerk.): Túl az iskolafilozófián. A 21. század bölcseleti élménye. Budapest: Áron Kiadó. 317–332.
Miklósi Á. 1998. Majomnyelvtanulás – avagy egy álom vége. In: Pléh Cs. – Győri M. (szerk.): A kognitív szemlélet és a nyelv kutatása. Budapest: Pólya Kiadó. 178–187.
Miklósi Á. 2010. A kutya viselkedése, evolúciója és kogníciója. Budapest: TypoTEX.
Miller G. 2006. A párválasztó agy. A párválasztás szerepe az emberi agy evolúciójában. Budapest: TypoTEX.
Mithen S. 1996. The prehistory of the mind. London: Thames and Hudson.
Müller R.-A. 1996. Innateness, autonomy, universality? Neurobiological approaches to language. Behavioral and Brain Sciences 19: 611–675.
Neumer K. 1998. Gondolkodás, beszéd, írás. Budapest: Kávé Kiadó.
Pap M. (szerk.) 1974. A nyelv keletkezése. Budapest: Kossuth.
Passingham R. 1988. Az emberré vált főemlős. Budapest: Gondolat.
Peirce C. S. 1975. A jelek felosztása. In: Horányi Ö. – Szépe Gy. (szerk.): A jel tudománya. Budapest: Gondolat. 19–41.
Perner J. 1991. Understanding the representational mind. Cambridge MA: MIT Press.
Piattelli-Palmarini M. 1996. Evolúció, szelekció és megismerés. In: Pléh Cs. (szerk.): Kognitív tudomány. Budapest: Osiris Kiadó – Láthatatlan Kollégium. 120–146.
Piattelli-Palmarini M., J. Uriagereka 2008. Still a bridge too far? Biolinguistic questions for grounding language on brains. Physics of Life Reviews 5: 207–224.
Pinker S. 1999. A nyelvi ösztön. Budapest: TypoTEX Kiadó.
Pinker S. 2002. Hogyan működik az elme? Budapest: Osiris Kiadó.
Pinker S. 2010. The cognitive niche: Coevolution of intelligence, sociality, and language. Proceedings of the National Acadacemy of Science of the United States of America 107 (suppl. 2): 8993–8999.
Pinker S., P. Bloom 1990. Natural language and natural selection. Behavioral and Brain Sciences 13: 707–784.
Pinker S., R. Jackendoff 2005. The faculty of language: What’s so special about it? Cognition 95: 201–236.
Pléh Cs. 1998. Hagyomány és újítás a pszichológiában. Budapest: Balassi.
Pléh Cs. 2001. Az evolúciós szemlélet megjelenése, eltűnése és újramegjelenése a pszichológiában. In: Pléh et al. (2001, 8–47).
Pléh Cs. 2003. A természet és a lélek. Budapest: Osiris Kiadó.
Pléh Cs. 2010. A darwini evolúció és a tanulás. In: Miháncsik Zs. (szerk.): Mindörökké evolúció. Budapest: TypoTEX. 61–94.
Pléh Cs. 2011. A nyelv biológiai alapjai: bátor elméletek és józan építkezés. Magyar Tudomány 172: 901–906.
Pléh Cs. – Csányi V. – Bereczkei T. (szerk.) 2001. Lélek és evolúció. Budapest: Osiris Kiadó.
Pléh Cs. – Kovács G. – Gulyás B. (szerk.) 2003. Kognitív idegtudomány. Budapest: Osiris Kiadó.
Pléh Cs., Lukács Á. 2003. Nyelv, evolúció és az agy. In: Pléh et al. (2003, 485–504).
Ramachandran V. S. 2000. Mirror neurons and imitation learning as the driving force in the “great leap forward” in human evolution. Edge. The Third culture. link
Ramachandran V. S. 2011. The tell-tale brain. Unlocking the mistery of human nature. London: Heinemann.
Rasmussen T., B. Milner 1977. The role of early left-brain injury in determining lateralization of cerebral speech functions. Annals of the New York Academy of Sciences 299: 355–369.
Rizzolatti G., M. A. Arbib 1998. Language within our grasp. Trends in Cognitive Sciences 21: 188–194.
Rizzolatti G., L. Craighero 2004. The mirror neuron system. Annual Review of Neuroscience 27: 169–192.
Rizzolatti G., C. Sinigalia 2007. Mirrors in the brain. Oxford: Oxford University Press.
Saussure F. d. 1916/1998. Bevezetés az általános nyelvészetbe. Budapest: Corvina Kiadó.
Sperber D. 2000. Metarepresentations in an evolutionary perspective. In: D. Sperber (szerk.): Metarepresentations: a multidisciplinary perspective. Oxford: Oxford University Press. 117–137.
Sperber D., D. Wilson 1995. Relevance: Communication and cognition. Second edition. Cambridge MA & Oxford: Blackwell.
Stamenov M. I., V. Gallese 2002. Mirror neurons and the evolution of brain and language. Amsterdam & Philadelphia: John Benjamins.
Symons D. 1979. The evolution of human sexuality. New York: Oxford University Press.
Tomasello M. 2002. Gondolkodás és kultúra. Budapest: Osiris Kiadó.
Tomasello M. 2008. Origins of human communication. Cambridge MA: MIT Press.
Tomasello M., J. Call, B. Hare 2003. Chimpanzees understand psychological states – the question is which ones and to what extent. Trends in Cognitive Sciences 7: 153–156.
Tomasello M., H. Rakoczy 2003. What makes human cognition unique? From individual to shared collective intentionality. Mind and Language 18: 121–147.
Topál J., Gergely Gy., Á. Erdőhegyi, G. Csibra, Á. Miklósi 2009. Differencial sensitivity to human communication in dogs, wolves and human infants. Science 325: 1269–1272.
Venetianer P. 2011. Létezik-e a tagolt emberi beszéd képességéért felelős gén? Magyar Tudomány 172: 907–912.
Wilkins W. K., J. Wakefield 2003. Az agy evolúciója és a neuropszichológiai előfeltételek. In: Lukács Á. – Király I. – Racsmány M. – Pléh Cs. (szerk.): A téri megismerés és a nyelv. Budapest: Gondolat. 266–309.

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave