Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


Előfeszítés [priming]

Az eljárás alapgondolata, hogy a szótári szerveződés viszonyai megjelennek abban, hogy a szavak egymás felismerését elősegítik. Vagyis egy szó felismerése facilitálja a vele kapcsolatban lévő más szavak felismerését, egy modalitáson belül vagy modalitások között. A Swinney (1979) elindította eljárásnak azóta nagy karrierje lett. Számos részhatást dolgoztak ki, s az ingeranyag tekintetében is számos változat került kidolgozásra, amelyek eltérő mértékben érintik a szótári és szemantikai aktivációt. Alapvetően vannak modalitásközi és modalitáson belüli változatok, és az előfeszítő szó és a célszó közötti időbeli távolságot és a viszonyt is variálják (azonosság, átfedés, asszociáció, jelentéskapcsolat). Az előfeszítés általános eljárássá vált, amelyet a lexikai hozzáférés és a szótári kapcsolat vizsgálata mellett szinte a pszicholingvisztika minden területére kiterjesztenek. A mondatmegértés mellett akár a párbeszéd elemzésének is eszköze lehet, hiszen kíváncsiak vagyunk arra is, hogy az A beszélő mondta szavak milyen előfeszítést okoznak B beszélőnél (Pickering–Garrod 2004).

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave