Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


Az olvasás komplex agyi modelljei

Az olvasásnak és az olvasás fejlődésének két eltérő elemekből építkező komplex modellje alakult ki: az agyi újrahasznosítás (Dehaene–Cohen 2007) és a modalitásközi integráció (Blomert 2011) modellje. Hasonlóságuk, hogy az olvasás folyamatainak idegtudományi adataira építenek, s integrálni kívánják a kognitív idegtudomány ismert empirikus, s értelmezésüket tekintve gyakran egymásnak ellentmondó adatait. Különbségük, hogy bár mindkettőben az olvasás alapvető agyi folyamatai állnak a középpontban, az újrahasznosítási modell a direkt, míg a modalitásközi integráció modellje az indirekt olvasás kialakulására és működésére helyezi a hangsúlyt. Ez nyilván nem véletlen, hiszen a direkt olvasási út egyik kulcsterületének (VWFA) első leírása, vizsgálata Stanislas Deheane nevéhez fűződik, a modalitásközi integráció modelljét megalapozó kutatások pedig Leo Blomert csoportjának munkáira épülnek.

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave