Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


Produkciós modellek: A szóprodukció

A nyelvi produkció legkidolgozottabb modelljei az egyes szavak – és nem mondatok vagy mondatösszetevők – képzésére fókuszálnak. A jelenlegi szóprodukciós modellek legtöbbje szimbolikus hálózatmodell (kivéve például Dell et al. 1993 megosztott reprezentációs hálózatmodelljét). Az artikulációt megelőző produkciós mechanizmusokat egy hálózat csomópontjain keresztül terjedő aktivációkkal írják le. A csomópontok szemantikai jellemzőket, szótagokat vagy fonológiai jegyeket is reprezentálhatnak. Az itt leírt modellek mindegyike megegyezik abban, hogy a szóprodukciót két fő lépcsőben képzeli el. Először a szó szemantikailag és szintaktikailag meghatározott lexikális reprezentációja választódik ki, majd ezután történik meg a kiválasztott reprezentációval asszociálódott fonológiai jellemzők aktiválása. A modellek ugyanakkor eltérnek többek között abban, hogy a különböző feldolgozási szintek között az aktiváció két vagy csak egy irányban terjedhet, és abban, hogy a reakcióidőkben mért kísérleti eredményeket, természetes beszédben előforduló nyelvbotlások gyakoriságát vagy neuropszichológiai produkciós problémákat magyaráznak.

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave