Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


A modell tanuláselmélete

A nyelvészeti modell megválasztása mellett a kognitív fejlődéspszichológia eredményeire építve Tomasello visszatér az utánzásos elvekhez, amelyeknek a kritikájából Chomsky munkássága kiindult, és hangsúlyozza, hogy a nyelvelsajátítás mechanizmusai nem területspecifikusak (de a nyelvi alapanyagon működve új jellemzőkkel rendelkező struktúrákat is kialakíthatnak) és evolúciósan régiek, vagy legalábbis már a főemlősöknél is meglévő képességekre épülnek. Az elmúlt két évtized csecsemőkutatásai alapján viszont arra az eredményre jut, hogy ezek a mechanizmusok sokkal erősebb eszközök, mint a behavioristák által feltételezett egyszerű asszociációs elveken alapuló instrumentális kondicionálás és az indukcióra épülő általánosítás. A szerző szerint a következő képességek teszik lehetővé, hogy a felnőttektől hallott nyelvből a gyermek mintázatokat emeljen ki és megkonstruálja a megnyilatkozások nyelvtani szerkezetét is:

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave