Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


Nyelvek közti eltérések: a lexikon és a paraméterek

A nyelvelsajátítás innátista modelljei (Pesetsky 1995; Radford 1990; Crain–Lillo-Martin 1999) a generatív nyelvelméletre épülnek. A klasszikus elmélet szerint a grammatika két különböző típusú rendszert foglal magában: a szintaktikai komponenst és a lexikont. A szintaktikai modul, az univerzális grammatika, olyan elvont szabályok, elvek rendszere, amelyek a világ valamennyi természetes emberi nyelvére érvényesek. A Chomsky (1965; 1995) nevéhez fűződő grammatika szerint például minden nyelv minden mondata felbontható a mondatnál kisebb, de a szavaknál nagyobb egységekre (frázisokra), és ezek az egységek hierarchikus rendet alkotnak (10.1. ábra). (A grammatika részletesebb leírását l. a 2. fejezetben; az emberi nyelvek hasonlóságáról, illetve különbözőségéről szóló vitát pedig a 19. fejezetben tárgyaljuk.)

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave