Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


Kognitív stílus

Az emberi elme ugyanazt az információt többféleképpen képes feldolgozni, és az egyének különböznek a tekintetben, hogy ezek közül a lehetőségek közül melyeket részesítik előnyben. Az információfeldolgozás preferált és szokásos módjainak összességét az egyén kognitív stílusának nevezzük. Rayner (2000) megkülönbözteti a kognitív stílus és a tanulási stílus fogalmát. Ebben a keretben a kognitív stílus a tanulási stílus stabil, részben biológiailag meghatározott magvát jelenti, míg a konkrét viselkedés szintjén megfigyelhető tanulási stílust környezeti és affektív tényezők is nagymértékben formálják. Más szerzők kizárólag a kognitív stílus (Larsen-Freeman–Long 1991, 192–197; Saville-Troike 2006, 87–89) vagy a tanulási stílus (R. Ellis 1994, 499–508) kifejezést használják.

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave