Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


Az extenzionális elmélet

A tárgyelméletek legalapvetőbb változata az extenzionális elmélet vagy direkt referenciaelmélet. A direkt referenciaelmélet modern változatai Mill (1843/1991) és Russell (1905) munkáival kezdődnek. Mill felfogása szerint a tulajdonnevek kizárólagos szemantikai értéke a denotációjuk (vagyis az a tárgy, amit megneveznek). (Ugyanakkor más kifejezéstípusoknak Mill elmélete ennél összetettebb szemantikai szerkezetet tulajdonít.) Az extenzionális elmélet szerint tehát az egyes szavak megfelelnek valamely külső tárgynak, és jelentésüket ennek a megfelelési viszonynak köszönhetik. Az illető külső tárgy a referencia vagy denotáció. A legegyszerűbb eset a tulajdonneveké: a Mikszáth Kálmán név denotációja a 19–20. századi magyar író. Ez a következő problémát vetheti föl: Mikszáth Kálmán a jelenben nem létezik, szemben például a már említett Koncz Zsuzsával. Ez a különbség azonban szemantikai szempontból nem kell, hogy problémát okozzon: a referencia mindkét esetben részben múltbeli, részben a jelenbe átnyúló, sőt a jövőre is előrevetíthető eseményeken alapul: a névadás történeti hagyományán és a névhasználat gyakorlatán.

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave