Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


Alzheimer-kór és nyelv

Az Alzheimer-kór nyelvi állapota folyamatában tekintendő, mivel a nyelvi képességek a betegség előrehaladtával fokozatosan romlanak (Kempler 2004; Hoffmann 2007). Más nyelvi jellemzői vannak az enyhe, a középsúlyos és a súlyos szakaszban lévő személyeknek. Eleinte a mentális lexikonhoz való hozzáférés akadályoztatott, majd a kór előrehaladtával a nyelvtan is egyre érintettebbé válik (vö. Ullman 2001). A leépülés általános lefolyása a következő: (a) a folyamatos, jól artikulált, időnként azonban már értelmetlen hangsorokkal is kevert beszédtől a fragmentumos beszédig (esetenként mutizmusig), (b) a jól megtartott prozódiától a nivelláltig, (c) az ép szintaktikai szerkezettől az agrammatikus mondattöredékekig, (d) főként a tartalmas szavakat érintő megnevezési nehézségektől a súlyos amnesztikus állapotig, (e) a beszédmegértés folyamatosan erősödő sérüléséig (Szirmai 2002).

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave