Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


Az attributív kategorizációs elmélet

Egy másik kortárs megközelítés, az attributív kategorizációs elmélet (Glucksberg–Keysar 1990; Glucksberg et al. 1997) szerint a metaforák értelmezése kezdetektől fogva kategorizáción alapul. Glucksberg és munkatársai úgy tartják, hogy a metaforaértelmezés mögött húzódó elsődleges mentális folyamat nem az összehasonlítás, hanem a kategóriaképzés. Így metaforák (pl. a szobája egy dzsungel) megértése során a hallgatók nem alakítják át a metaforikus kijelentéseket hasonlatokká (a szobája olyan, mint egy dzsungel). Ehelyett egy olyan osztályozási folyamatot hajtanak végre, ahol a metafora tárgyát (szoba) hozzárendelik egy (új) kategóriához (pl. sűrű, nehezen átlátható, kiszámíthatatlan helyek, ahol váratlan veszélyek és szépségek egyaránt felbukkanhatnak), amelynek prototipikus példája és egyben az elnevezése is maga a hordozó (dzsungel). A metaforaértelmezés során tehát nem implicit hasonlatokat készítünk, hanem implicit osztályozást hajtunk végre. A hordozó és a tárgy így már a feldolgozás legelejétől eltérő módon járul hozzá a metafora értelmezési folyamatához. Míg az előbbi rendelkezésre bocsátja a tárgyhoz rendelhető tulajdonságokat, addig az utóbbi megszorításokat szab a hozzá rendelhető tulajdonságokhoz.

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave