Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


A fokozatos kiugróság hipotézise

A fokozatos kiugróság hipotézise főként a metaforikus kifejezések feldolgozását vizsgálva a kontextuális tényezők hatásait értelmezi át. A metaforikus kifejezések feldolgozását (erről bővebben l. a 17. fejezetet) tekintve két fő elmélettel találkozhatunk. A standard pragmatikai (vagy moduláris) nézet (standard pragmatic view) szerint a figuratív nyelv feldolgozása során az átvitt (ez esetben metaforikus) jelentéshez való hozzáférés előtt mindig a szó szerinti jelentés aktiválódik először. Ezzel szemben a közvetlen hozzáférés elmélete (direct access view) azt feltételezi, hogy a metaforikus kifejezéseket – szó szerinti megfelelőikhez hasonlóan – azonnal elérjük, mindenféle feldolgozásbeli költség nélkül, ami a kontextuális hatásoknak tudható be (pl. Gibbs 1994). Más kutatók ugyanakkor azt találták, hogy még a viszonylag erős kontextusok sem gátolják meg az irreleváns jelentések aktiválódását (Peleg et al. 2001), ami azt jelenti, hogy a kontextuson kívül egyéb tényezők is közrejátszhatnak a metaforák feldolgozásában.

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave