Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


Verbális kód hosszú távú pontos ismeretek tárolására

Mindannyian megtanultuk az iskolában, hogy 6 × 8 az 48, hogy 5 + 7 az 12, esetleg azt is, hogy 210 az 1024. Ezeket az ismereteket nyilvánvalóan a hosszú távú emlékezetünkben tároljuk, ám az már kérdéses, hogy milyen kódot használunk. Tárolhatnánk analóg reprezentációban, vagyis a számokat „vonalak” reprezentálhatnák, mint a mentális számegyenes esetében (az analóg reprezentációnak nem feltétlenül kell zajosnak lennie, mint ahogyan a mentális számegyenes az, tehát pontosan is tárolhatná az értékeket). A reprezentáció történhetne valamilyen absztrakt tízes alapú szemantikus kódban, például 1EzeroSzáz2Tíz4Egy formában, hasonlóképp ahhoz, amit McCloskey (1992) javasol. Tárolhatjuk azonban verbális kódban is, mint kimondott hangsorozatot: „kettőatizedikenazezerhuszonnégy”, vagy valamilyen strukturált formában: a „hat” és a „nyolc” címkék a „negyvennyolc” címkét aktiválják (Ashcraft 1992). Néhány, az utóbbi időben elvégzett vizsgálat meggyőzően bizonyította, hogy a hosszú távú ismereteinket legalább részben verbális kódban tároljuk.

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave