Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


Szójelentés

A jelentés kérdéskörét, mint már említettük, javarészt a szavak jelentésén keresztül vizsgálják az idegtudományi kutatások, ami korlátozza értéküket a jelentés teljesebb, a mondat- és szövegszintű jelentést és fogalmi szerveződést is magában foglaló világával kapcsolatban. A szavak lexikális-szemantikai tulajdonságaihoz kapcsolódó aktiváció erősen szétosztott, de leginkább bal oldali középső és alsó posterior temporalis gyrusokhoz köthető. A tartalmas szavak reprezentációjának legkorábbi vizsgálatai azzal foglalkoztak, hogy mennyire képzelhető el az egyes szemantikai kategóriák egymástól független, moduláris idegrendszeri lehorgonyzása. A tartalomfüggő reprezentációk létét számos neuropszichológiai megfigyelés támasztja alá. Warrington (1975) vizsgálatai a szemantikus demenciára irányultak, amely a szóelőhívás és szómegértés fokozatos elvesztésével, valamint a nemverbális feladatokban is észlelhető szemantikai zavarral jellemezhető, miközben más képességek viszonylag megtartottak (Snowden et al. 1989). Ez a zavar atrofikus, főként bal oldali temporális változások eredménye (Hodges et al. 1992).

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave