Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


Hickok és Poeppel modellje

Hickok és Poeppel (2000; 2004) is szintetizáló szerepet szán az IFG-nek. Elektrofiziológiai és léziós eredményeken alapuló modelljük korai bilaterális, valamint későbbi megosztott unilaterális (bal oldali) aktivitást feltételez a beszéd feldolgozása során. A beérkező jel elsődleges feldolgozása bilaterálisan a posterior superior temporalis lebenyben zajlik. Ez az első állomás a beszéd hangalapú reprezentációjának konstruálásában. Innentől kezdve a feldolgozás két úton halad: egy ventrális és egy dorzális pályán. Mindkét pálya bal féltekei preferenciájú, de nem szigorúan unilaterális: jobb oldali területek is mutatnak nyelvi feldolgozást split-brain és nátrium-amitál injekciós vizsgálatokban – ezek a területek azonban csak a viszonylag egyszerű nyelvi ingereket képesek feldolgozni (Wada–Rasmussen 1960; McGlone 1984; Zaidel 1985).

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave