Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


A mondatprodukció agrammatikus zavarainak osztályai

A mondatprodukció agrammatikus zavarainak három osztályát szokás megkülönböztetni. Az első: a morfológiai zavarok. Az agrammatikus betegek hajlamosak a „nyelvtani morfológia” (pl. kötőszavak, névelők, toldalékok, ragok, elöljárók) elhagyására, néha szövegtöredékekkel való helyettesítésére (vö. Pléh et al. 1985; Dressler–Pléh 1988). Mindezekre szokás a „zárt szóosztályú” morfológia korlátozódásaként hivatkozni, mivel egy adott nyelvben számuk meghatározott, és nem a világ tágyait, hanem a nyelvtani viszonyokat jelölik. Nem feltétlenül a zárt szóosztályok egésze korlátozódik, hanem csak bizonyos elemeik. A „nyitott szóosztályokat” tartalmazó szótár (tartalmas szavak) viszonylag megőrzött. A tapasztalatok szerint a dolgok megnevezését kívánó tesztfeladatokban azonban a Broca-afáziásoknak több nehézségük van az igékkel, mint a főnevekkel, míg számos anómiás beteg éppen ellenkező nehézségekkel küzd, és a fluens, Wernicke-afáziásoknak is több nehézségük akad az igékkel, mint a főnevekkel.

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave