Gönczöl Katalin, Kerezsi Klára, Korinek László, Lévay Miklós (szerk.)

Kriminológia - szakkriminológia


A biológiai és a pszichés tényezők szerepe

A modern kriminológia álláspontja szerint az erőszak okságában a társadalmi hatások elsődlegessége mellett bizonyos biológiai tulajdonságoknak és pszichés zavaroknak is szerepe lehet. Az e csoportba tartozó két legismertebb teoretikus, Lorenz (1995) és Freud (1977) szerint az agresszióösztön az ember veleszületett tulajdonsága, tehát nem patologikus megnyilvánulás. Mások az agressziót mentális rendellenességre, agykárosodásra vagy különböző genetikai hiányosságokra (pl. XYY kromoszóma rendellenességre) vezették vissza. Az amerikai behaviorista irányzaton belül a frusztráció-agresszió elvet vallók szerint a feszültség mindig agresszív magatartáshoz vezet. (Dollard és mtsai, 1939.) A szociális tanulás elvét vallók pedig bizonyították, hogy az agresszív magatartás megtanulható (Bandura, 1965; 1971.). Az agresszív minták alkalmazásában nemcsak a közvetlen jutalmazásnak vagy büntetésnek, de a megfigyelésnek is szerepet tulajdonítanak. Mindebből az is kitűnik, hogy az ember természeti-biológiai adottságai – mint a személyiségfejlődés feltételei – elősegíthetik, vagy gátolhatják a társadalmi követelményekhez történő adaptálódást. Egyes erőszakos bűncselekmények okságában áttételesen és más tényezőkkel együtt szerephez jutnak az elkövetők és a sértettek biológiai, fizikai károsodásai, mentális deficitje, közelebbről azok a veleszületett, illetőleg a szocializálódási folyamatban kialakult vagy szerzett pszichikai tulajdonságok, amelyek az egyén magatartását általában meghatározzák, befolyásolják, s amelyek viselkedésére jellemzőek.

Kriminológia - szakkriminológia

Tartalomjegyzék


Kiadó: Wolters Kluwer Kft.

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 295 627 5

Tankönyvünk alapvető célja a felsőoktatási hallgatók számára a kriminológia egésze, illetve egyes területei ismeretanyagának szakszerű, ugyanakkor közérthető és az olvasó számára is élvezetes bemutatása. Szerzőink az ismeretközlés és az ismeretek értelmezésének szándékával írták a kötet három nagy egységét és számtalan fejezetét. Ha az egyes témakörök ezt lehetővé teszik, akkor a szerzők - problémafelvetésként - egy-egy jogesettel vagy "hétköznapi történettel" vezetik be a tananyagrészt, és ezek után bontják ki az adott fejezetet. Amennyiben az egyes témakörök indokolják, az olvasó nemcsak utalást talál az adott tárgykör nemzetközi dokumentumaira [pl. ENSZ, Európa Tanács, Európai Unió, valamint más nemzetközi szervezetek (pl. OECD) egyezményei, ajánlásai, egyéb iránymutatásai], hanem azok kriminológiai szempontból lényeges tételeit a tankönyv minden része ismerteti is.

Hivatkozás: https://mersz.hu/gonczol-kerezsi-korinek-levay-kriminologia-szakkriminologia//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave