Braun Róbert

Vállalati társadalmi felelősségvállalás

A vállalatok politikája


A kilátáselmélet politikája

Amint arról az előző fejezetben volt szó, a kilátáselmélet – a kockázati helyzetben bekövetkező emberi döntések nem racionális választási szempontú megközelítésének elmélete – alapvetően befolyásolhatja az érintetti érték maximalizálásának és így a vállalati politikának a lehetőségeit. Az érintetti döntések kockázati helyzetben történnek, hiszen az érintettek a vállalattal történő együttműködési vagy elutasítási döntéseikkel alapvető értékeiket és az ebből származó előnyöket vagy károkat teszik kockára. A kilátáselméletnek számos hatása van vagy lehet az érintettek, illetve a vállalat magatartására, konfliktusaik lehetséges kezelésére és a viszony meghatározására. Kahneman és Tversky eredeti kutatásai azt igazolták, hogy a kockázatos döntéseknél a nyereség-veszteség helyzet és ebből származó kockázatelkerülés érzékelésének legáltalánosabb referenciapontja a status quo (Kahneman–Tversky, 1979). Ez valószínűleg nem igaz az érintettek többségére, akik értékeik és érdekeik megjelenését – tehát a felelősebb magatartást – várják el a vállalattól, az üzleti működés során az egyes helyzetekben nem a status quo megváltoztatásában, hanem valamely zéró indikátorszint elérésében érdekeltek, míg a vállalat számára a status quo jelenti a kiindulást az esetleges diskurzív egyeztetés és az ennek nyomán kialakuló döntési opciók mérlegelésénél. Így viszonylag könnyen belátható, hogy az érintetti konfliktusok kezelésénél a felek eltérő referenciapontokkal rendelkeznek, mely referenciapontokat az érintettek számára nem a jelentésekben vagy egyéb módon megosztott, működésre vonatkozó információ adja, hanem az érintetti elvárásokhoz képesti nyereségtartomány irányába történő elmozdulás. Ebből fakadóan – hipotetikusan – a vállalati döntéshozók a változtatással kapcsolatban kockázatkerülők – hiszen referenciapontjuk a status quo, ezért a változás nekik a negatív tartományban van –, míg az érintettek kockázatvállalók, hiszen az ő referenciapontjuk a status quo-tól eltérő, és számukra a negatív tartomány máshol kezdődik, mint a vállalat számára. További empirikus kutatásokat igényel, hogy milyen érintetti referenciapont-pozíciók léteznek, és ezek milyen érintetti döntéshozatali folyamatot jelentenek, amiképp az is kutatandó, hogy a vállalatok miképpen tekintenek saját referenciapontjukra az egyes működési információkkal kapcsolatban, és ebből milyen cselekvési alternatívákat látnak a maguk számára, milyen konfliktuskezelési és egyeztetési stratégiák lehetségesek a különböző referenciapontok alapján, illetve a kilátáselmélet felismerései miképp befolyásolják a deliberatív intézményi tér létrejöttét és lehetséges intézményeit.

Vállalati társadalmi felelősségvállalás

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 762 3

Felnőtt döntéshozóknak ajánlom ezt a könyvet. A friss és egyre inkább teret nyerő jelenségek rendszerbe rendezése igazi szakmai kihívás. A gondolkodásra késztető könyvek jók. Az is, ha a gondolatokért az olvasónak is meg kell küzdenie. A gazdaságilag is indokolható, jó ügyekért tett tevékenységek új dimenzióba helyezik a cégek-emberek-társadalom kapcsolatot. A társadalmilag fontos ügyekért való tevékenykedést inspirálhatják a könyvben felvetett paradigmaváltás megvalósult kifejeződésének példái. Ma már nem a társadalom óhaja, hanem a piacképesség feltétele, hogy a vállalatok tettekkel fejezzék ki a társadalom iránti felelősségüket. Ehhez mindenkinek tanulni kell.

Törőcsik Mária, egyetemi tanár, Pécsi Tudományegyetem

Azt, hogy a vállalatok különbözőképpen vonják be az „érintetteket" működésükbe, eddig is tudtuk. Azt, hogy a bankok is egyfajta vállalatok - ezt is tudtuk. Azt, hogy az érintettek bevonása hol sikeres, hol kevésbé sikeres, de a vállalati működés lényegileg csak akkor eredményes, ha az érintettek bevonása megtörténik - ezt is sejtettük. Akkor minek végigolvasni egy több száz oldalas könyvet? Nos, például azért, hogy túllépjünk azon a közhelyen, hogy az „érintettek" a fogyasztók, a partnerek, a munkavállalók és a tulajdonosok. Hogy megértsük, hogy az érintettek „nem pusztán személyek, hanem emberek, érintettek csoportjai, szervezetek, más vállalatok, vállalatok és szervezetek csoportjai, néha teljes országok". Ebből következik, hogy a felelős vállalati működés nem más, mint számos lépés az érintetti demokrácia elérése érdekében. Azért is el kell olvasnunk a könyvet, hogy a felelős vállalati működésről gondolkodva ne rekedjünk meg az általános közhelyeknél. Gyakorló vállalatvezetőknek, igazgatósági tagoknak egyaránt jól kezelhető kézikönyv, amiben akár egy-egy igazgatósági döntés előtt is találunk a döntést segítő útravalót. Valójában arról az örök emberi dilemmáról szól a könyv, hogy miért érdemesebb „Jónak", mint „Rossznak" lenni. Persze mindez csak olyan társadalmi-piaci közegben működik, ahol a törvények hozói is úgy gondolják, hogy a játékszabályok az egyenlő játéktér érdekében alakulnak, és arra valók, hogy mindenki betartsa őket.

Király Júlia, igazgatósági tag, KBC Bank Group, Brüsszel

Hivatkozás: https://mersz.hu/braun-vallalati-tarsadalmi-felelossegvallalas//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave