Braun Róbert

Vállalati társadalmi felelősségvállalás

A vállalatok politikája


ESETLEÍRÁSOK

 
NESTLÉ
 
„Jó étellel teljes az élet”
A Nestlé Hungária Kft. Magyarország egyik vezető élelmiszeripari vállalata, 3 gyárában és budapesti székhelyén több mint 2000 munkavállalót foglalkoztat, termékei a háztartások 90%-ában megtalálhatók. Ez nemcsak üzleti lehetőség, hanem felelősség is. Hisszük, hogy „Jó étellel teljes az élet”, és ez a meggyőződés határozza meg a táplálkozás, egészség és jóllét üzleti stratégiánkat is. A Nestlé a Közös Értékteremtés üzleti megközelítést alkalmazza, vagyis amellett, hogy a vállalat számára értéket teremtünk, fontos, hogy értéket teremtsünk a helyi közösség számára is, amelyben jelen vagyunk. Vezető élelmiszeripari vállalatként kiemelt célunk, hogy a táplálkozás területén minél többet tegyünk, és megosszuk a felhalmozott tudást az érintettekkel. 2013-ban hiánypótló tápanyag-beviteli kutatást indítottunk a Magyar Dietetikusok Szövetségével együttműködésben, hogy jobban megértsük a 4–10 éves gyermekek táplálkozási szokásait. A kutatás budapesti és kecskeméti óvodás-iskolás gyerekek táplálkozási, köztük reggelizési szokásait vizsgálta mintegy 800 főből álló reprezentatív minta segítségével. A felmérés eredményeiből kiolvasható, hogy három gyerekből egy reggelizés nélkül indul el otthonról az iskolába, továbbá kritikusan alacsony mennyiségű teljes értékű gabonát fogyaszt, így rostban szegény a táplálkozásuk. Ezek az okok is mind hozzájárulhatnak a gyermekkori elhízáshoz, amely bizonyítottan hatással lehet a későbbi egészségi állapotra. A rossz táplálkozási szokásokból eredő gyermekkori elhízás népegészségügyi probléma, az összetettsége miatt a megoldás, illetve az ehhez való hozzájárulás sem csak egyes szereplők feladata és felelőssége. A Nestlénél kiemelt célunk volt, hogy a saját üzleti működésünkön túlmutatva iparági szinten is szorgalmazzuk a változást, és proaktívan tegyünk lépéseket. A kutatás eredményeire, továbbá a helyi igényekre és elvárásokra alapozva 10 konkrét táplálkozási vállalást fogalmaztunk meg a termékfejlesztés, a tájékoztatás és az oktatás terén, különös tekintettel a gyermekek kiegyensúlyozott életmódjára. A vállalásokkal kapcsolatban kikértük a szakmai érintettek véleményét, ezt személyes találkozók és egyéb, több szereplős konzultációs fórumok keretében tettük meg. Kiemelt figyelmet fordítottunk a tudásmegosztásra, így az MDOSZ szakmai támogatásával megvalósított tápanyag-beviteli kutatás eredményeinek széles körű bemutatására. Ezt főként szakmai konferenciák, workshopok, publikációk során valósítottuk meg, ebben kulcsszerepe volt a Nestlé dietetikusának. A Nestlé vállalások mellett aktív szerepünk volt az iparági vállalási rendszer létrehozásában is (link), mert nagyon fontos, hogy a vállalatok ne elszigetelten működjenek ilyen társadalmi kérdésekben, hanem közösen fellépve járuljanak hozzá a megoldáshoz, ezáltal erősítve az iparág reputációját is. A társadalmi szempontból a legfontosabb mérőszám az egészségi állapotban és viselkedésben bekövetkezett változás, különös tekintettel a gyermekekre. A Nestlé táplálkozás, egészség és jóllét küldetésének egyik fontos eleme, hogy hozzájáruljon az egészségügyi mutatók javulásához.
 
NESTLÉ
 
Közös értékteremtés
A táplálkozás, kiegyensúlyozott életmód szempontjából leginkább releváns érintetti csoportokkal folyamatosan törekszünk a párbeszédre és az együttműködés kialakítására. Az érintetti térkép megalkotásánál alapvetően a státuszukat, a témára gyakorolt hatásukat vizsgáltuk a Nestlével fennálló viszonyuk szempontjából. A multistakeholder-megközelítést tartjuk elsődlegesnek, hiszen ahhoz, hogy a táplálkozási szokások terén változást érjünk el, közös és szisztematikus együttműködésre és fellépésre van szükség. Kulcsérintettek esetén nem pusztán a saját vállalatunk szemszögéből vizsgáljuk a hatásukat, hanem holisztikusabb megközelítésben, hiszen az egyes vállalatok tevékenysége mellett nagyon fontos az is, hogy iparági szinten mi valósul meg, és hol van még tennivaló. Az üzleti mellett a kormányzati, szakmai és civil szektor bevonása elengedhetetlen, mivel össztársadalmi kihívásról van szó, ezért a megoldáshoz mindegyik fél aktív szerepvállalása szükséges. A Közös Értékteremtés üzleti megközelítés mentén nagyon fontos, hogy megismerjük és megértsük az érintettek elvárásait. A Nestlénél ez rendszeres érintetti párbeszédek és a szakértőkkel folytatott konzultációs fórumok, valamint az iparágat képviselő szövetségekkel történő egyeztetés, gondolkodás révén valósul meg. Emellett a magyar fogyasztók táplálkozási szokásait feltérképező, a szakmai szervezetekkel végzett közös kutatás is szerves részét képezi az érintetti együttműködésnek, amelynek mindenképpen társadalmi haszna van, hiszen az eredményeket széles körben megosztjuk.
 
NESTLÉ
 
Az egészséges gyermekekért program
A Nestlé Hungária Kft. Magyarország egyik vezető élelmiszeripari vállalata, termékei a háztartások 90%-ában megtalálhatók. Ez nemcsak üzleti lehetőség, hanem felelősség is. Hisszük, hogy „Jó étellel teljes az élet”, és ez a meggyőződés határozza meg a táplálkozás, egészség és jóllét üzleti stratégiánkat is. Magyarországon is útjára indítottuk a Nestlé az Egészséges Gyermekekért Programot azzal a céllal, hogy jelentős mértékben támogassuk a magyar családokat a kiegyensúlyozott életmód kialakításában. A program egy ernyőként fogja össze a gyermekeket célzó, a táplálkozás, egészség és jóllét stratégiánkat támogató kezdeményezéseket. A kutatás eredményeire, továbbá a helyi igényekre és elvárásokra alapozva 10 konkrét vállalást fogalmaztunk meg a termékfejlesztés, a tájékoztatás és az oktatás terén, különös tekintettel a gyermekek kiegyensúlyozott életmódjára. A transzparencia jegyében beszámoltunk az eddig elért eredményekről, és konkrét célokat fogalmaztunk meg a jövőre vonatkozóan (további információ: link). A termékfejlesztés terén például az elmúlt években 200 millió adag, vitaminokkal és ásványi anyagokkal dúsított terméket tettünk a magyar családok asztalára, illetve jelentősen csökkentettük bizonyos termékek cukor- és sótartalmát. A termékfejlesztés esetén folyamatosan követjük és figyelembe vesszük a legújabb táplálkozástudományi ajánlásokat, és számos témában az ajánlásokhoz képest szigorúbb követelményeket támasztunk. Ha a vállalati működésből kilépve tovább gondolkodunk, nagyon fontos, hogy a fogyasztók mennyire tájékozottak, és milyen tudással rendelkeznek a táplálkozással kapcsolatban, hiszen így tudnak majd tudatos döntést hozni a család étkezésével kapcsolatban. A termékeinken keresztül is eljuttatjuk a legfontosabb üzeneteket, de tovább folytatjuk a termékreklámtól mentes Nutrikid oktatási programunkat, amely 2003-as indítása óta a magyar általános iskolák 85%-át elérte már. A gyerekek tudásában bekövetkezett változást nyomon követjük, a program kezdetekor és zárásakor a pedagógusok segítségével felmérést végzünk, és erről visszajelzést adunk a tanároknak. A legfontosabb célunk, hogy a fogyasztókat hozzásegítsük a kiegyensúlyozott életmód megteremtéséhez, elsősorban termékfejlesztés, a megfelelő tájékoztatás és oktatás segítségével. Továbbá cél, hogy az érintettek a Nestlére mint hiteles partnerre és táplálkozási szakértőre tekintsenek, és megértsék saját szerepük fontosságát. Ennek eredményét majd a vállalattal kapcsolatos tudásszint és reputáció változásában tudjuk követni. Ezt nemcsak a fogyasztók, hanem más érintett partnerek esetén is felmérjük majd.
 
NESTLÉ
 
Egészségtudatos családok közössége
A Nestlé Hungária Kft. Magyarország egyik vezető élelmiszeripari vállalata, termékei a háztartások 90%-ában megtalálhatók. Ez nemcsak üzleti lehetőség, hanem felelősség is. Hisszük, hogy „Jó étellel teljes az élet”, és ez a meggyőződés határozza meg a táplálkozás, egészség és jóllét üzleti stratégiánkat is. Ahogy a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségével közös tápanyag-beviteli reprezentatív kutatásunkból kiderült, minden harmadik gyermek reggeli nélkül megy iskolába, amely jelentős társadalmi probléma, ezért átfogó kampányt indítottunk, hogy felhívjuk a figyelmet a reggelizés fontosságára. A fogyasztói kommunikációban a kampányunkat a tartalommarketing eszközeivel a Paid/Owned/Earned média modelljében egy, a problémát megalapozó PR-program, majd a megoldást kifejtő saját digitális és fizetett offline, online csatornák összehangolásával értük el. Az erőteljes PR-kampány a szélesebb közvélemény számára definiálta a problémát, és egy lehetséges megoldásra fókuszált: a kiegyensúlyozott reggeli jelentőségére. Médiaközpontként a két saját online kommunikációs felületünket használtuk. Szeptemberben indítottuk el az egészségtudatos családok közösségét a FB-on, ami napi tippekkel segít, majd megújult a Nestlé életmód weboldala,3 jól közvetítve a teljes élet és a jó étel dimenzióit. A fogyasztók edukálását digitális kampány és generált médiamegjelenés is segítette. Elsődleges célcsoportunk a 4–10 éves korú gyermekkel rendelkező anyukák, így ehhez igazítottuk a csatornákat is. Országos edukatív miniprogramot indítottunk az országos tévécsatornákon a reggelizés fontosságáról, amely fontos és hatásos elérése a célcsoportnak, ráadásul remekül közvetíti a Nestlé üzenetét is. A fogyasztók tájékoztatása mellett fontos szempont volt a szakmai szervezetekkel történő egyeztetés, a velük való közös fellépés a kommunikáció során. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetségével, a Magyar Gyermekorvosok Társaságával, illetve a Magyar Elhízástudományi Társasággal együttműködve például újságírói beszélgetést szerveztünk a reggelizés, továbbá a rostfogyasztás fontosságáról.
 
MagNet BANK
 
Közösségi Adományozási Program (KAP)
A negyedszerre is „Az év társadalmilag felelős bankjának” választott MagNet Magyar Közösségi Bank hazánk legnagyobb, 100%-ig magyar magántulajdonban lévő pénzintézete, egyetlen értékalapú zöldbankja. A közösségi bank működése a társadalmi felelősségvállaláson alapul,amely nem kiegészítő, hanem alaptevékenységként jelenik meg a pénzintézet működésében. A MagNet Bank célja egy átláthatóbb, értékközpontú társadalom létrehívása hazánkban. Ebben fontos szerep jut a hazai civilszervezeteknek, melyek gyakran helyettünk is gyógyítják a társadalom sebeit. A Közösségi Adományozási Program (KAP) keretében a MagNet Bank évről évre tiszta nyeresége 10%-át ajánlja fel civilszervezetek számára. A KAP Program a MagNet Bank egy fontos pénzbeli támogatási programja, amely jelentős, a teljes ügyfélkört mozgósító társadalmi edukációs kezdeményezés. A MagNet Bank az átláthatóság jegyében döntött arról, hogy hazánkban egyedülálló módon kiszámítja, és ügyfeleinek tudomására hozza, hogy egyenként mekkora összeggel járultak hozzá a Bank nyereségéhez. A Bank célja, hogy rászoruló társadalmi csoportoknak segítséget nyújtson. A KAP keretein belül a Bank tulajdonosi köre az adózott eredmény 10%-áról minden évben lemond, az ügyfeleknek adva át a jogot, hogy erről döntsenek. Az ügyfelek a rájuk jutó nyereségrész 10%-áról rendelkezhetnek a programban részt vevő civilszervezetek javára. Ezzel jogot kapnak arra, hogy számukra fontos célokat támogassanak a Bank profitjából. Az adományozás az egyes ügyfelek rendelkezései alapján történik, a rajtuk egyenként realizált nyereség tizedének felajánlásával. A program fő célja a civil szféra támogatása egy igazságos, közösségi formában, a menedzsmentpreferenciák kiiktatásával. A Program 2010 óta működik. A Bank mára összesen több mint 150,5 millió forintot ajánlott fel, mintegy 158 civilszervezet céljait segítve ezzel. A program kialakításakor fontos szempont volt az érintettek, az ügyfelek bevonása. A támogatási összeget ügyfeleink maguk kell aktívan felajánlják a szívükhöz közel álló projekteknek, ezzel reális egyensúlyt teremtve a támogatási célok közt. Az ügyfeleink a Bank weboldalán keresztül egyenként választhatják ki a szívükhöz legközelebb álló szervezetet, amelyről rövid leírást olvashatnak, és később itt tájékozódhatnak a támogatási összeg felhasználásáról is. A KAP program célja, hogy a környezetünkben erősödjön egy olyan munkatársi és ügyfélréteg, amely aktívan felelősséget vállal ügyekért. Hét különböző területről fogadjuk a civil szervezetek jelentkezését: környezetvédelem, oktatás-nevelés, esélyegyenlőség, gyógyítás, kultúra, kutatás-fejlesztés és egészségmegőrzés-sport. Nem kívánunk rangsorolni a fontos témák között. A civil szervezetek és partnerek a vállalt projekt befejezésekor beszámolnak annak tartalmáról, sikerességéről, amelyet közzé is teszünk honlapunkon. Ez is növeli a közösségi banki ügyfelek bizalmát, erősíti motivációjukat a következő évi szavazásra. Legfőbb célunk, hogy a pénzügyi kultúránknak alapvető részévé váljék a felelősségvállalás, gondoskodás és a transzparencia. 2014-ben a MagNet Magyar Közösségi Bank egymást követő négy évben is elnyerte Az év társadalmilag felelős bankja címet a MasterCard Év Bankja versenyen. A Bank Közösségi Adományozási Programja önmagában is elismerésben részesült, ugyanis 2014-ben elnyerte a Magyar Adományozói Fórum Társadalmi Befektetések pályázatának fődíját, és első helyezést ért el innovációs kategóriában is.
 
MagNet BANK
 
Felelős hitelezés
A körülöttünk fejlődő világ javarészt hitelekből épül. Hitellel pénzügyi forráshoz jutva fejlődnek és virágoznak azok a létesítmények, szervezetek, gazdasági entitások is, amelyek a fenntarthatóság elveit figyelembe veszik, és azok is, amelyek nem. A MagNet Magyar Közösségi Bank felelős hitelezési politikájának és alapfilozófiájának megfelelően vállalja, hogy bizonyos tevékenységeket finanszírozó hitelnyújtásokat eleve kizár: olyanokat, amelyekkel valószínűleg ügyfelei sem értenek egyet. Nem kívánjuk gazdaságilag erősíteni azokat a tevékenységeket, amelyek indokolatlanul károsítják a környezetet, nem tartják tiszteletben az alapvető emberi jogokat, a fenntartható fejlődéssel ellentétes vagy káros tevékenységeket folytatnak (negatív szűrők). A Bank ezzel szemben pozitívan szűri, sőt aktívan keresi a kapcsolatokat és finanszírozási lehetőségeket a valódi társadalmi értéket létrehozó, illetve a kiemelten környezettudatos vállalkozásokkal. Közösségi termékeink olyan hiteleket, projekteket, ügyféligényeket finanszíroznak, amelyek a fenntartható fejlődést, a környezet megóvását, az általános életfeltételeket, a természeti és alkotott értékek védelmét, bővítését, fenntartását szolgálják.
 
MagNet BANK
 
Különleges ügyféljogok
A MagNet Magyar Közösségi Bankban az ügyfelek igazi partnernek érezhetik magukat, mert meghatározhatják, hogy a betétben elhelyezett pénzüket a Bank milyen célra használja fel, döntéseikkel aktívan segíthetnek a helyi közösségeknek, hasznos projekteknek, kiszámítjuk és megosztjuk ügyfeleinkkel, hogy mekkora nyereséget realizált befektetéseiken, hiteleiken a Bank, a Bank nyereségének jelentős része felett rendelkezve, döntési jogukkal élve támogathatják a számukra kiemelten fontos, társadalmilag hasznos célokat. A SZFÉRA és MENTOR Közösségi Betét esetében megvalósul a három – látszólag – különálló érdekcsoport, azaz a betétes, a Bank és a hitelfelvevő összekapcsolása. Ügyfeleink az elhelyezett betéteikkel forrást biztosíthatnak a helyi, a fenntarthatóság elveinek megfelelő vállalkozásoknak. A MENTOR közösségi betétek révén kedvezményes hitellehetőséghez juttathatnak egyes projekteket, a SZFÉRA közösségi betétek révén pedig akár teljes működési területeket is, mint például zöld energia, környezet- és természetvédelem, munkahelyteremtés, kutatás és fejlesztés, egészségügy és szociális ellátás, kultúra és oktatás vagy biogazdálkodás. Mindezt oly módon, hogy közben a betétes – saját választásától függően – akár normál piaci betéti kamatokhoz is juthat. Betétes ügyfeleink nagymértékben hozzájárulhatnak hiteles ügyfeleink hitelterheinek könnyítéséhez. Ha ügyfeleink megtakarítással rendelkeznek, amit lekötnének, akkor az összeg MENTOR vagy SZFÉRA betétben történő elhelyezésekor maguk választhatják ki, hogy melyik hitelcélt vagy melyik konkrét hitelfelvevőt hitelezze a Bank az általuk lekötött összegből, ameddig azt a betétben lekötve tartják. A Bank kizárólag a megjelölt célra helyezi ki a hitelt. A betétes így biztos lehet benne, hogy ameddig pénze a bankban pihen, addig nem egy, például a környezetünkre káros projekt megvalósítását segíti elő, hanem a betétes által választott cél létrejöttéhez tudatosan járul hozzá. MENTOR vagy SZFÉRA hiteles ügyfeleinknek ezzel szemben lehetőségük van kölcsönkamataik csökkentésére. Amennyiben a MagNet Bank ügyfelei betétet helyeznek el az általuk választott hitelfelvevő hitele mögé, úgy a hitelfelvevő terhei csökkennek. A MENTOR vagy SZFÉRA hitelesek felhatalmazása alapján a Bank közzéteszi azok bizonyos adatait a honlapján, valamint a Hirdetményében, hogy a Bank betétes ügyfelei megismerhessék az általuk választott kedvezményezettet, kezdeményezést. A betétes – bizonyos keretek között – maga dönthet megtakarítása kamatáról. A Bank meghatároz egy betéti kamatsávot, amelyen belül a betétes ügyfél szabadon állapíthatja meg betéte kamatát. A maximálisan elérhető kamat (a mindenkori jegybanki alapkamat) a piacon megtalálható – nem akciós – kamatokkal versenyképes, magas kamat (az MNB statisztikai adatai alapján). Amennyiben a betétes úgy dönt, hogy ennél alacsonyabb kamaton köti le pénzét (ez nem kötelező), úgy ezzel a döntésével a hitelfelvevő törlesztő részletét még tovább csökkenti (a Bank a hitelfelvevőnek további kedvezményt ad, amely megfelel a betétkamat-megtakarítás összegének).
 
MagNet BANK
 
Becsületkasszás számlavezetés
Lakossági számláink díjmentesek, de nyílt titok: a 0 Ft-os összeg nem valós értéket mutat, és nem fedezi a mögötte felmerülő munkát és egyéb banki költségeket. A MagNet Bank ezzel újabb döntési lehetőséget kínál a közösségi banki szolgáltatások terén. Az átláthatóság jegyében megosztjuk ügyfeleinkkel: a MagNet Bank számára ügyfelenként havonta 537 Ft a lakossági számlavezetés önköltsége. Ezt egyéb bevételeinkből fedezzük. A MagNet Bank ügyfelei szabadon választhatják a 0 Ft-os számlavezetési díjat, azonban aki szeretne élni döntési lehetőségével, és hozzájárulna saját bankolása költségeihez, meghatározhatja havi számlavezetési díját. Azok, akik 537 Ft feletti összegről döntenek, hozzájárulnak a MagNet Bank eredményéhez, stabilitásához. Bankunk számára fontosabb, hogy ügyfeleink aktívan döntsenek és rendelkezzenek számlavezetési díjuk mértékéről, mint maga a megjelölt összeg.
 
MagNet BANK
 
Civil rapid randik
16 megváltozott munkaképességűek foglalkoztatását segítő alapítvány találkozott ismert dizájnerekkel a MagNet Bank és a Salva Vita Alapítvány közös június eleji rendezvényén. Az ismerkedést elősegítő rendezvény célja, hogy a megváltozott munkaképességűek által előállított termékek korszerű, piacképes dizájnnal válhassanak eladhatóvá. A társkeresésből ismert rapid-randi szabályai szerint ismerkedtek egymással fiatal dizájnerek és megváltozott munkaképességűek foglalkoztatását segítő nonprofit szervezetek. A dizájnerek azt vállalják, hogy a nyár során egy tárgyat „megterveznek” az adott szervezetnek, amiket októberben a Dizájnhéten egy kiállítás keretében mutatnak majd be. Az üzleti rapid-randi műfaja nem idegen a MagNet-től, hiszen az ICF-fel közösen már háromszor került megrendezésre az ún. Coach Rapid-randi civil szervezetek számára, ahol alkalmanként több mint 30 szervezet lelt tanácsadóra, összesen közel 60 millió forint értékben.
 
MagNet BANK
 
Adj meleget!
A MagNet Bank telente az utcán élőkre is gondol: úgy érezzük, segítenünk kell azoknak, akiknek minden nap és minden éjszaka a túlélésért folyó küzdelmet jelenti. A Bank nem pénzt adományoz a rászorulóknak, hanem egy csepp meleget, hiszen télvíz idején egy meleg takaró jelentheti az életet. Az „Adj meleget!” program keretében már második éve minden bankfiókban különleges, izolációs fóliából készült takarókat helyezett ki a Bank. Bárki elvehetett egyet a dobozból, hogy átadja valakinek, akinek szüksége volt rá. Az egészségügyben is használt takarók, melyek a testhőmérséklet 80-90%-át képesek megtartani, a tél beálltával az utcán élők számára életmentőnek bizonyultak. A jótékonysági program lényege az ügyfelek és a fővárosi lakosság mozgósítása, adakozásra való ösztönzése volt. Ezzel az is megtapasztalhatta, hogy milyen jó érzés adni, aki ezt önerőből esetleg nem tudta volna finanszírozni.
 
MagNet BANK
 
Családi Gardrób – a szeretet öltöztet
Azok a családok, amelyek épphogy fennmaradnak a víz felszínén; akik tisztességgel nevelik a gyermekeiket, de szégyenkezve sakkoznak hónapról hónapra a csekkekkel; a nagycsaládosok, a gyermeküket egyedül nevelők, az egykor jobb módú munkanélkülivé lettek, minden olyan család, amely lassacskán a társadalom perifériájára szorul, hiába igyekszik. Közösségi bankként ismét az ügyfeleinket vontuk be a segítő kezdeményezésbe, és tőlük kértük, hogy ajánlják fel már nem használt, jó állapotú ruháikat, cipőiket. Felhívásunk sikere minket is megdöbbentett, mert rövid időn belül több száz családra elegendő ruhaneműt gyűjtöttünk. Egy napra csodásan kiállított használt ruhákkal árasztottuk el a MagNet kerítését és belső udvarát, és meghívtuk azokat a családokat, akiknek ez segítséget jelenthet, hogy válogassanak kedvükre. Ingyen. Méltósággal.
 
MagNet BANK
 
Nőként nőkért kampány – Bankszámlanyitással az erőszak ellen
A bűnügyi statisztikák szerint hazánkban közel 800 ezer nő él, akit élete során ért már testi erőszak. Ma legalább 261 ezer nő él bántalmazó párkapcsolatban. Úgy döntöttünk, ezt nem nézhetjük tétlenül, így ezúttal a nőkhöz, különösen az üzleti élet női döntéshozóihoz szóltunk, mert mélyen hiszünk a női szolidaritás és az összefogás erejében. A Bank 20. születésnapja alkalmából 20 ezer forintot juttatott a NANE – Nőként Nőkért Együtt az Erőszak Ellen – Egyesületnek minden olyan új vállalkozói számla megnyitása után, ahol a vállalkozás női tisztségviselővel vagy női tulajdonossal rendelkezik.
 
MagNet BANK
 
Kutyabarát pénzintézet
A MagNet Bank nemcsak ügyfelei pénzének biztonságos és jövedelmező kezelése iránt elhivatott, hanem közösségi bankként egy jobb, emberibb világért is dolgozik. Egy ilyen világban pedig kutya és ember barátsága természetes dolog. 2014 júniusától a MagNet hivatalosan is az első kutyabarát pénzintézet hazánkban, amely tárt kapukkal és a bankfiókok elé kihelyezett itatótálakkal várja a négylábú kísérőket.
 
MagNet BANK
 
Bringaflotta
A hagyományos bankok működésétől eltérően a MagNet Bank nem tart fent gépjárműflottát a munkavállalók számára, hanem – a mobilitást újraértelmezve – céges kerékpárokat bocsát a dolgozók rendelkezésére. Az épület előtt emellett kiterjedt bringatároló várja a két keréken érkezőket.
 
MagNet BANK
 
Csikk Pont
Minden évben több milliárd cigarettacsikk végzi a kukákban és a hulladéklerakókon, rosszabb esetben a járdán vagy a parkban eldobva. Egy friss ZöldMag kezdeményezés eredményeképpen 2013. december 1-től a MagNet Ház is csatlakozott a Terracycle környezetóvó, újrahasznosító programjához, és Csikk Pontot hozott létre a Bank és a Közösségi Ház közös dohányzójában. Az itt összegyűjtött cigarettahulladékot újrahasznosítják, és a másodnyersanyagból például műanyag raklapokat készítenek, a megmaradt dohányt pedig komposztálják.
 
TESCO-GLOBAL ÁRUHÁZAK
 
Stratégiai együttműködés a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel
A Tesco-Global Áruházak Zrt. Magyarország egyik legnagyobb kiskereskedelmi multinacionális vállalata. 1994 óta működik az országban, 2015. február 28-i adatok alapján 209 áruházában több mint 20 000 munkatársat foglalkoztat, és heti 3 millió vásárlót szolgál ki több mint 1000 magyar beszállító partner közreműködésével.
Az áruházakban keletkező élelmiszer-felesleg megfelelő kezelése több szempontból is fontos a vállalat számára. Az ilyen termékek nagy része még fogyaszthatósági időn belül kerül le a polcokról, azaz fogyasztható, megfelelő minőségű termék. A megoldandó feladat, hogy ezek a termékek még a fogyaszthatósági időn belül, a minőségbiztosítási és fogyasztóvédelmi előírások maximális figyelembevételével és betartásával eljussanak a rászorulókhoz. Ezáltal segíthetjük a nehéz sorsú embereket, és csökkenthetjük a vállalat hulladékkezelési költségét. A megfelelő folyamatot stratégiai partnerünk, a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel együttműködésben és a szükséges hatósági vélemények és támogatás kikérésével dolgoztuk ki. A program alapja, hogy a Tesco belső minőségbiztosítási szabályozása szigorúbb a magyar fogyasztóvédelmi előírásoknál. Míg belső szabályaink szerint a termékeket a sütés napjának végéig értékesíthetjük, addig a termékek fogyaszthatósága a hazai szabályozás értelmében a következő napon jár le. Így a polcainkról lekerült termékek fogyaszthatósági időn belül kerülnek a rászorulókhoz.
Az áruházakban keletkezett élelmiszer-felesleg megmentésében partnerünk a Magyar Élelmiszerbank Egyesület, akik garantálják, hogy a termékek a fogyaszthatósági időn belül, megfelelő szállítási folyamat során, megbízható, a rászorulók ellátásával foglalkozó szervezetekhez, intézményekhez kerülnek. A kezdeti egyeztetéseket követően 2012-ben írtuk alá az együttműködési megállapodást. Bár a tevékenység nem bejelentésköteles, a Tesco tájékoztatta a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalt, és annak támogatását kérte. Az előkészítést követően megkezdődött a részt vevő áruházak kiválasztása, melynek során üzleti szempontokat mérlegeltünk (pl. hol keletkezik a legtöbb kommunális hulladék). A projekt első évében a péktermékek, azon belül is öt típusú, saját márkás, helyi sütésű kenyeret vontunk be a programba, ezek esetében pontosan tudtuk, milyen minőségű termékeket adunk át a partnerünknek. A kidolgozott tesztprojektet 2013-ban Budapesten, a KöKi Terminálban található üzletünkben indítottuk el. A folyamat során felmerült hibalehetőségek kiszűrése után a programot átdolgoztuk, racionalizáltuk, s 2014. szeptember 9-én a váci úti áruházunkban újraindítottuk.
A két pilot során átlagosan napi 50-60 kg pékárut adunk át az üzletekkel együttműködő szervezeteknek, amely naponta 150 ember ellátását tette lehetővé. Jelenleg 40 áruházból (terveink szerint 2015 végéig 78 üzletben) viszi el az Élelmiszerbank, illetve az általuk meghatározott szervezet a termékeket. A vasárnapi bezárással kapcsolatban azonban lehetőségünk van vegyes élelmiszer átadására is (zöldségek, húsok, tejtermékek stb.), vagyis az adott üzlet teljes élelmiszerválasztékából átadhatjuk azokat a termékeket, amelyeknek másnap lejár a fogyaszthatósági idejük. Ezeket a termékeket szombaton este viszik el, így vasárnap már a rászorulókhoz tudnak kerülni. 2014. március 1-től 2015. április 30-ig összességében 171 123 kg élelmiszert mentettünk meg a kidobástól és adtunk át az együttműködő partnereinknek, melynek nagy részét a pékség termékei teszik ki. A program kidolgozása valódi civil-vállalati partnerségben valósult meg, elsősorban a vállalati működési funkciók (minőségbiztosítás, áruházi folyamatok) vezetésével. A kialakított folyamatok így valóban beágyazódtak a napi működésbe. A működésről folyamatosan gyűjtjük a visszajelzéseket az áruházaktól és az együttműködő helyi szervezetektől is, hogy fejleszthessük a meglévő gyakorlatokat. A sikeres együttműködés pozitív fogadtatásra talál a vállalat munkatársai körében, akik odafigyeléssel és fegyelmezetten támogatják annak végrehajtását. Jövőbeni terveink és lehetőségeink között szerepel a programban részt vevő áruházak számának bővítése, illetve a bevont termékkör kiterjesztése, vegyes élelmiszerek átadása. Ezáltal növelhető azon rászorulók száma, akik mindennap megfelelő minőségű élelmiszerhez jutnak, és csökken a kidobott, egyébként még fogyasztható állapotú élelmiszer.
 

Vállalati társadalmi felelősségvállalás

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 762 3

Felnőtt döntéshozóknak ajánlom ezt a könyvet. A friss és egyre inkább teret nyerő jelenségek rendszerbe rendezése igazi szakmai kihívás. A gondolkodásra késztető könyvek jók. Az is, ha a gondolatokért az olvasónak is meg kell küzdenie. A gazdaságilag is indokolható, jó ügyekért tett tevékenységek új dimenzióba helyezik a cégek-emberek-társadalom kapcsolatot. A társadalmilag fontos ügyekért való tevékenykedést inspirálhatják a könyvben felvetett paradigmaváltás megvalósult kifejeződésének példái. Ma már nem a társadalom óhaja, hanem a piacképesség feltétele, hogy a vállalatok tettekkel fejezzék ki a társadalom iránti felelősségüket. Ehhez mindenkinek tanulni kell.

Törőcsik Mária, egyetemi tanár, Pécsi Tudományegyetem

Azt, hogy a vállalatok különbözőképpen vonják be az „érintetteket" működésükbe, eddig is tudtuk. Azt, hogy a bankok is egyfajta vállalatok - ezt is tudtuk. Azt, hogy az érintettek bevonása hol sikeres, hol kevésbé sikeres, de a vállalati működés lényegileg csak akkor eredményes, ha az érintettek bevonása megtörténik - ezt is sejtettük. Akkor minek végigolvasni egy több száz oldalas könyvet? Nos, például azért, hogy túllépjünk azon a közhelyen, hogy az „érintettek" a fogyasztók, a partnerek, a munkavállalók és a tulajdonosok. Hogy megértsük, hogy az érintettek „nem pusztán személyek, hanem emberek, érintettek csoportjai, szervezetek, más vállalatok, vállalatok és szervezetek csoportjai, néha teljes országok". Ebből következik, hogy a felelős vállalati működés nem más, mint számos lépés az érintetti demokrácia elérése érdekében. Azért is el kell olvasnunk a könyvet, hogy a felelős vállalati működésről gondolkodva ne rekedjünk meg az általános közhelyeknél. Gyakorló vállalatvezetőknek, igazgatósági tagoknak egyaránt jól kezelhető kézikönyv, amiben akár egy-egy igazgatósági döntés előtt is találunk a döntést segítő útravalót. Valójában arról az örök emberi dilemmáról szól a könyv, hogy miért érdemesebb „Jónak", mint „Rossznak" lenni. Persze mindez csak olyan társadalmi-piaci közegben működik, ahol a törvények hozói is úgy gondolják, hogy a játékszabályok az egyenlő játéktér érdekében alakulnak, és arra valók, hogy mindenki betartsa őket.

Király Júlia, igazgatósági tag, KBC Bank Group, Brüsszel

Hivatkozás: https://mersz.hu/braun-vallalati-tarsadalmi-felelossegvallalas//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave