Braun Róbert

Vállalati társadalmi felelősségvállalás

A vállalatok politikája


A GAP fordulata

2014 márciusában Obama elnök látványosan megállt vásárolni a GAP egyik New York-i boltjában. Azon túl, hogy az elnök vélhetően kedveli az emblematikus márkát, ezúttal azért állt ki a GAP mellett, mert a cég bejelentette, önként felemeli a dolgozóinak juttatott minimális bért a hivatalos országos bérminimum fölé, ezzel az elsők között alkalmazta az Egyesült Államokban az ún. önkéntes megélhetési bért, a hivatalos bérminimumnál magasabb, az emberhez méltó élethez minimálisan szükséges összeg alapján kalkulált, a vállalatok által önként adott, ám különböző szabályozói ösztönzőkkel támogatott bért. Ez az akció is része a GAP felelős működési elveinek, melyet közel egy évtizedes, az érintettekkel szorosan együttműködő politikákkal alakítottak ki. A GAP által bevezetett jelentéstételi és érintetti folyamatok számos felelősségvállalással foglalkozó kutató és aktivista számára példaértékűek (Smith et al, 2011b). Ugyanakkor a GAP működése és példaértékűnek tartott, az érintettek bevonására épülő felelősségvállalási politikája nem jelenti azt, hogy a vállalat teljes ellátási lánca mentes lenne az emberi jogi vagy környezeti jog- és értéksérelmektől, ám – állítják a kutatók – a bevonásra alapuló gyakorlat eredményesebben és gyorsabban, valamint a többi érintett számára hitelesebben tudja kezelni a felmerülő problémákat.

Vállalati társadalmi felelősségvállalás

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 762 3

Felnőtt döntéshozóknak ajánlom ezt a könyvet. A friss és egyre inkább teret nyerő jelenségek rendszerbe rendezése igazi szakmai kihívás. A gondolkodásra késztető könyvek jók. Az is, ha a gondolatokért az olvasónak is meg kell küzdenie. A gazdaságilag is indokolható, jó ügyekért tett tevékenységek új dimenzióba helyezik a cégek-emberek-társadalom kapcsolatot. A társadalmilag fontos ügyekért való tevékenykedést inspirálhatják a könyvben felvetett paradigmaváltás megvalósult kifejeződésének példái. Ma már nem a társadalom óhaja, hanem a piacképesség feltétele, hogy a vállalatok tettekkel fejezzék ki a társadalom iránti felelősségüket. Ehhez mindenkinek tanulni kell.

Törőcsik Mária, egyetemi tanár, Pécsi Tudományegyetem

Azt, hogy a vállalatok különbözőképpen vonják be az „érintetteket" működésükbe, eddig is tudtuk. Azt, hogy a bankok is egyfajta vállalatok - ezt is tudtuk. Azt, hogy az érintettek bevonása hol sikeres, hol kevésbé sikeres, de a vállalati működés lényegileg csak akkor eredményes, ha az érintettek bevonása megtörténik - ezt is sejtettük. Akkor minek végigolvasni egy több száz oldalas könyvet? Nos, például azért, hogy túllépjünk azon a közhelyen, hogy az „érintettek" a fogyasztók, a partnerek, a munkavállalók és a tulajdonosok. Hogy megértsük, hogy az érintettek „nem pusztán személyek, hanem emberek, érintettek csoportjai, szervezetek, más vállalatok, vállalatok és szervezetek csoportjai, néha teljes országok". Ebből következik, hogy a felelős vállalati működés nem más, mint számos lépés az érintetti demokrácia elérése érdekében. Azért is el kell olvasnunk a könyvet, hogy a felelős vállalati működésről gondolkodva ne rekedjünk meg az általános közhelyeknél. Gyakorló vállalatvezetőknek, igazgatósági tagoknak egyaránt jól kezelhető kézikönyv, amiben akár egy-egy igazgatósági döntés előtt is találunk a döntést segítő útravalót. Valójában arról az örök emberi dilemmáról szól a könyv, hogy miért érdemesebb „Jónak", mint „Rossznak" lenni. Persze mindez csak olyan társadalmi-piaci közegben működik, ahol a törvények hozói is úgy gondolják, hogy a játékszabályok az egyenlő játéktér érdekében alakulnak, és arra valók, hogy mindenki betartsa őket.

Király Júlia, igazgatósági tag, KBC Bank Group, Brüsszel

Hivatkozás: https://mersz.hu/braun-vallalati-tarsadalmi-felelossegvallalas//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave