Balaton Károly, Tari Ernő (szerk.)

Stratégiai és üzleti tervezés

Stratégia, tervezés, módszerek


2. A stratégiai gondolkodás fejlődése

A tudatos előrelátáson alapuló stratégiai gondolkodás elsőként a vállalatvezetési gyakorlatban tör magának utat, ezt követően – bizonyos fáziskéséssel – az elméleti alapokat is lerakják a stratégia úttörő (főként angolszász) teoretikusai. A továbbiakban az elmélet és a gyakorlat egymást áthatva, kölcsönös meghatározottságban fejlődnek oly módon, hogy egyes időszakokban a stratégia elmélete (és módszertana) „szalad előre” a vállalati gyakorlathoz képest, más periódusokban viszont a praktikus vállalatpolitikai kezdeményezések mutatnak irányt az elméleti koncepcióalkotásnak.
E fejezetben a vállalati stratégia elméletének nemzetközi fejlődését tekintjük át. A stratégiaelmélet evolúciójának főbb állomásai, mérföldkövei közül azokat a tudományos eredményeket emeljük ki és mutatjuk be, amelyek különösképpen hozzájárultak a vállalati stratégiaalkotás (stratégiai tervezés) gyakorlati előrehaladásához.
A stratégiaelmélet fejlődésmenete meghatározott szakaszokra, karakterisztikusan elkülönülő fázisokra bontható. Bár e fejlődési szakaszok nem határolhatók el mereven egymástól, mindazonáltal kimutathatók az egyes periódusokra jellemző elméleti felfogások, modellalkotási kísérletek. Az 1950-es évek elejétől négy szakaszt különböztetünk meg a vállalati stratégiáról szóló elméleti nézetek nyugati fejlődéstörténetében. Ezek az időrendi fázisok a következők:
  • a vállalati tervezés tapasztalati előzményei (kb. 1965-ig)
  • a stratégia modern elméletének kezdetei (közelítően 1965-1970)
  • a stratégiai tervezés modelljeinek és módszereinek fejlődése, a stratégiai tervezés korlátai (kb. 1970-1980)
  • a stratégiai menedzsment elméletének kibontakozása és továbbfejlődése (közelítően 1980-tól az ezredfordulóig)

Stratégiai és üzleti tervezés

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 878 1

A könyv az egyetemi alapképzésben oktatásra kerülő Stratégiai és üzleti tervezés című tantárgy törzsanyagát foglalja össze. A fontosabb fogalmak definiálását (Bevezetés) követően a szerzők a 2. fejezetben áttekintést adnak a stratégiai gondolkodás történeti fejlődéséről, ahol az egyes fejlődési szakaszok jellemzőivel ismerkedhet meg az olvasó.

A stratégiai elemzéssel foglalkozó 3. fejezet bemutatja a külső környezet, a vállalati belső adottságok és képességek szerepét és elemzési módszereit, amelyek megalapozzák a stratégia kidolgozását.

A 4. fejezet a stratégia kialakításának különböző szintjeit és összetevőit tárgyalja: küldetés és jövőkép megfogalmazása, vállalati szintű stratégiák választéka, portfólió stratégiák, üzletági szintű versenystratégiák, stratégiai szövetségek és nemzetközi stratégiák.

A könyv 5. fejezete a stratégia megvalósításának előkészítésével, ezen belül is konkrétan a projektek tervezésével és vezetésével kapcsolatos ismereteket foglalja össze.

Az utolsó, 6. fejezet az üzleti tervezés szerepét, kidolgozásának folyamatát és a terv tartalmának fontosabb jellemzőit mutatja be.

Hivatkozás: https://mersz.hu/balaton-tari-strategiai-es-uzleti-tervezes//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave