Balaton Károly, Hortoványi Lilla, Incze Emma, Laczkó Márk, Szabó Zsolt Roland, Tari Ernő

Stratégiai menedzsment


Miért léteznek multinacionális vállalatok? – a vállalatok közvetlen külföldi tőkebefektetéseit magyarázó modellek

A multinacionális vállalatok létezését magyarázó modellek úttörője a Hymer (1960) nevével fémjelzett piaci hatalom megközelítés (market power approach), mely szerint a különböző nemzeti piacokon monopolhelyzetben lévő vállalatok közötti konkurencia pénzügyi externáliákat (csökkenő árakat) generál, amelynek internalizálása érdekében a vállalatok összeolvadnak vagy felvásárolják egymást. A potenciális versenytársak kiküszöbölése, vagyis a monopolista előny fenntartása magyarázza azt is, hogy egy belföldi piacon monopolhelyzetet élvező vállalat miért folyamodik zöldmezős beruházáshoz egy külföldi piacon. Hymer szerint a monopolista előny alapját a fejlett technológia vagy az alacsony költségek képezhetik. Más szóval a vállalatnak rendelkeznie kell valamiféle előnnyel (ownership-specific advantage), amellyel ellensúlyozni tudja az „idegenség költségét” (Kindleberger, 1969). A külföldi vállalatalapítás szükséges feltétele tehát valamilyen speciális, csak a cégalapító birtokában lévő, piaci hatalmat biztosító érték (ez az ún. Hymer féle feltétel (Szanyi, 1997)). Hymer szerint a tulajdonspecifikus előnyök vállalaton belüli megőrzése a nemzetközi piacok koncentrációjához vezet, ahol a piaci hatalom a multinacionális vállalatok kezében összpontosul. Ezért nevezi a szakirodalom Hymer elméletét piaci hatalom megközelítésnek.

Stratégiai menedzsment

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 783 8

A Stratégiai menedzsment című kiadvány a felsőfokú gazdaságtudományi oktatás fejlesztésének egyik kiemelkedő példája. Az alapképzésben használatos Stratégiai és üzleti tervezés című könyv szerzői a mesterképzésre készítették el szakkönyvüket. Könyvük olyan munka, amit az oktatók és a hallgatók mellett a stratégiai menedzsmentben résztvevő szakemberek is haszonnal forgathatnak: az elmúlt évtized tartósnak ígérkező kihívásait, koncepcionális és módszertani újdonságait is tárgyalják a szerzők a stratégiai vezetés kontextusában.

Hivatkozás: https://mersz.hu/balaton-tari-hortovanyi-incze-laczko-szabo-strategiai-menedzsment//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave