Simon Judit

Marketing az egészségügyben


A páciens szerepe a terápiás döntésben

Abban a vitában, amely az orvos-páciens kapcsolatról szól, több ellentétes vélemény megnyilvánul, amelyek többnyire feltételezéseken alapulnak. Az egyik vélemény a páciensek jobb informálásán és a nagyobb befolyásoló szerepén alapszik. Gehrig (1992)142 jogosnak tartja a páciensek követelését a nagyobb információra: „A páciens ma meg akarja érteni, amit az orvos tesz, amit felír és azt, miért írja fel.” A páciens azt is meg akarja érteni, hogy hogyan viszonyul az orvos a betegséghez. Lave (1987) azt követeli, hogy az érintettnek magának kell meghoznia a döntéseket, ha a saját egészségéről van szó. Lonsert (1995) abból indul ki, hogy abban az esetben, ha az orvos hozza meg a döntést, a páciens ott is részt akar venni a döntésben. James (1992) a pácienseket bizonyos mértékig célcsoportnak tartja. Mások a pácienseket inkább passzív szereplőnek tartják, mint Kaas (1989): ő azt a tradicionális véleményt képviseli, hogy a gyógyszerről az orvos dönt, a páciensnek nincs beleszólása. Uhlmann (1989) azt mondja, hogy a páciens csak egy dologban dönt, az orvos kiválasztásában. Vollert (1991) alacsonyra becsüli a páciensek részvételi szándékát amiatt, hogy a páciensek nem elég informáltak és bíznak az orvos döntésében, hasonlóan gondolja Schlegel (1992) is, aki a döntést hozó orvosról és a pácienséről beszél.

Marketing az egészségügyben

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 780 7

Az egészségügy középpontjában az egészségét elvesztett és azt visszaszerezni vágyó beteg ember áll, körülötte az orvos, a nővér, az asszisztens, a biztosító, a tulajdonos állam vagy önkormányzat, a hatóságok, a betegjogi szervezetek bonyolult szövevénye. A marketing alkalmazása pedig mindebben megerősítheti a beteg központi helyét, tisztázhatja a szereplők közötti egyenrangú folyamatokat, és kapaszkodót nyújthat a színpad másik felének berendezésére - az egészségmegőrzés és a prevenció racionális és egyenrangú cserekapcsolatokon nyugvó kialakítására. Simon Judit munkája úttörő vállalkozás. Az irodalom széles áttekintésére alapozva találja meg a marketing helyét az egyén és a közösség életének olyan fontos metszetén, mint az egészségügy. A könyvben leírtak az egészségügyi intézmények vezetőinek, az egészségpolitikusoknak, az orvosoknak és a nővéreknek egyaránt hasznos ismereteket nyújtanak.

Dr. Réthelyi Miklós professor emeritus, a SOTE korábbi rektora

Mindazok, akik az egészségügyben fontosnak tartják a betegközpontúságot, feltétlenül tanulmányozzák és forgassák gyakran ezt a művet. Simon Judit igen értékes útmutatót ad könyvével az átalakuló egészségügyi rendszerekhez. A szerző közeli munkatársaként 15 éve követem az ezen a területen végzett munkáját. És mindenképpen becsülöm kitartásáért, elhivatottságáért és állhatatosságáért, hogy ezt a két, korábban fényévek távolságában lévőnek gondolt területet sikerült közelebb hoznia, olyannyira, hogy megszülethetett ez a könyv, mely egyszerre szolgál a hazai szakirodalom elméleti megalapozó műveként, valamint számos eddigi hazai tapasztalat megosztásával gyakorlati útmutatóként is. Az egészségügy potenciális ügyfeleként határozottan azt kívánom, minél több hazai szolgáltató sajátítsa el és alkalmazza a könyv ismereteit. Akkor nyugodtabban megyek el hozzájuk páciensként.

Dr. Lantos Zoltán ügyfélkapcsolati igazgató, GfK LHS Healthcare

Hivatkozás: https://mersz.hu/simon-marketing-az-egeszsegugyben//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave