Dobák Miklós, Antal Zsuzsa

Vezetés és szervezés

Szervezetek kialakítása és működtetése


Esettanulmány – Belbin-féle csoportszerepek

Az alábbiakban hét helyzet leírását találja meg, és mindegyikhez nyolc válaszlehetőség tartozik. A nyolc válasz között minden kérdés esetében osszon szét 10 pontot olyan arányban, amilyen arányban a válaszokat magára igaznak találja! Minden kérdésnél használja fel mind a 10 pontot!
Nincsenek jó vagy rossz válaszok, ezért nyugodtan mérlegelje az adott válaszlehetőségeket, és pontozzon úgy, ahogyan az az Ön viselkedésére leginkább jellemző.
Előfordulhat, hogy különböző csoportokkal, teamekkel kapcsolatban Önre más és más viselkedés a jellemző.
Ezért fontos, hogy a teszt kitöltése során végig egy adott csoportra gondoljon!
 
KÉRDŐÍV
  1. Mit hiszek, mivel tudok leginkább hozzájárulni a csoport munkájához?
    1. Azt gondolom, hogy gyorsan észreveszem az új lehetőségeket.
    2.  Jól tudok együtt dolgozni különböző emberekkel.
    3. Új gondolatok felvetése az egyik természetes tulajdonságom.
    4. Arra vagyok képes, hogy észrevegyem és kihozzam az emberekből azokat a dolgokat, amelyek a csoport munkájához a leginkább szükségesek.
    5. A személyes hatékonyságom alapja a dolgok pontos követésének képessége.
    6. Képes vagyok elviselni a viszonylagos népszerűtlenséget akkor, ha ez végül megéri az eredményeket tekintve.
    7. Általában megérzem, hogy mi a reális, és mi fog működni.
    8. Előítélet és befolyásolás nélkül képes vagyok különböző alternatív megoldásokat felvázolni.
     
  2. A csoportban végzett munka során a gyengeségem oka lehet:
    1. Kényelmetlenül érzem magam, ha a megbeszélés nem strukturált, és nem kellően vezetett.
    2. Hajlamos vagyok rá, hogy túl nagylelkű legyek azokkal szemben, akiknek olyan értelmes véleményük van, amely nem kapott elég teret.
    3. Sokat kezdek beszélni, ha a csoport új gondolatokat vet fel.
    4. Objektivitásom nehézzé teszi számomra, hogy gyorsan és lelkesen csatlakozzam egy csoporthoz.
    5. Néha erőszakosnak és autokratának látszom, ha olyan dolgok kerülnek elő, amelyeket meg kell tenni.
    6. Nehéznek találom a vezetést, talán azért, mert túlzottan felelősnek érzem magam a csoport atmoszférájáért.
    7. Hajlamos vagyok arra, hogy megtapadjak egy-egy olyan gondolatnál, amely az eszembe jutott, és elveszítsem a fonalat, hogy mi is történik.
    8. A többiek úgy látják, hogy túl sokat aggodalmaskodok az egyes részletek felett, és túlzottan félek attól, hogy valami baj lesz.
     
  3. Amikor részt veszek egy projektcsoportban:
    1. Képes vagyok arra, hogy embereket befolyásoljak anélkül, hogy nyomást gyakorolnék rájuk.
    2. Az általános alaposságom megakadályozza, hogy figyelmetlenségből adódó hibák és hiányosságok történjenek.
    3. Tevékenységre szorítom a társaságot annak érdekében, hogy ne vesztegessük az időt, illetve ne veszítsük el a célt a szemünk elől.
    4. Lehet rám számítani, hogy valami eredeti dologgal járulok hozzá a munkához.
    5. Mindig kész vagyok rá, hogy egy jó javaslatot támogassak a köz érdekében.
    6. Szeretem a legkorszerűbb gondolatokat és fejlesztéseket szem előtt tartani.
    7. Úgy gondolom, hogy ítélőképességem segít megtalálni a helyes döntéseket.
    8. Lehet számítani rá, hogy rajta tartom a szemem a munka jó szervezésén.
     
  4. A csoporton belüli munkám jellemzője:
    1. Csendes érdeklődéssel fordulok a kollégák felé.
    2. Nem vonakodom mások véleményét megkérdőjelezni, vagy a saját véleményemmel kisebbségben maradni.
    3. Általában megtalálom azt az érvrendszert, amellyel cáfolni lehet a nem megfelelő javaslatot.
    4. Azt hiszem, rendelkezem azzal a tehetséggel, hogy működtessem a dolgokat az egyszer elkészült terv alapján.
    5. Hajlamos vagyok arra, hogy ne a nyilvánvaló megoldásokat keressem, hanem meglepő alternatívákkal rukkoljak elő.
    6. A tökéletességre törekszem, bármi is a feladat.
    7. Kész vagyok rá, hogy a csoporton kívüli kapcsolatokat is felhasználjam a munkában.
    8. Bár minden megoldásra nyitott vagyok, nem habozok, ha döntésre kerül a sor.
     
  5. Kielégít a csoportban végzett munka, mert:
    1. Szeretem a helyzeteket elemezni, s mérlegelni a lehetséges választásokat.
    2. Érdekelnek a problémákra adható gyakorlati megoldások.
    3. Szeretem, ha érzem, hogy hozzájárulok a jó munkakapcsolatokhoz.
    4. Erősen befolyásolni tudom a döntéseket.
    5. Olyan emberekkel találkozhatom, akik új dolgokat nyújtanak a számomra.
    6. Rá tudom venni az embereket, hogy megegyezzenek egy közös munkamenetben.
    7. Akkor érzem magam elememben, ha minden figyelmemet egyetlen dologra koncentrálhatom.
    8. Szeretek olyan területre kalandozni, amely igénybe veszi a képzelőerőmet.
     
  6. Ha hirtelen egy nehéz feladattal találnám szemben magam, amelyet szűk időkeretben és ismeretlen emberekkel kellene megoldanom, akkor:
    1. Úgy gondolnám, hogy visszavonulót kell fújni, és kihátrálni a lehetetlen helyzetből, mielőtt még nem késő.
    2. Kész lennék együtt dolgozni azzal az emberrel, aki a legpozitívabban közelített a dologhoz.
    3. Megpróbálnám a feladat nagyságát csökkenteni azzal, hogy megállapítjuk, hogy a résztvevők közül ki miben tud a legtöbbet és a legjobbat hozzátenni a megoldáshoz.
    4. Természetes érzékem segítene abban, hogy tartsuk a határidőket.
    5. Úgy gondolom, hogy nyugodt maradnék, és képes lennék hűvös fejjel gondolkodni.
    6. A célokat tartanám szem előtt a külső nyomás ellenére.
    7. Kész lennék vezetővé előlépni, ha azt érezném, hogy a csoport nem halad megfelelően.
    8. Megbeszéléseket kezdeményeznék annak érdekében, hogy új, serkentő gondolatok kerüljenek felszínre, és elmozduljunk a holtpontról.
     
  7. A csoportmunka során előkerülő problémákkal kapcsolatban:
    1. Hajlamos vagyok türelmetlen lenni azokkal szemben, akik akadályozzák az előrehaladást.
    2. Mások kritizálhatnak azért, hogy túl aprólékosan elemző vagyok, és nincsen intuícióm.
    3. Azt kívánnám, hogy a munka megfelelően és az előírások szerint legyen elvégezve.
    4. Hamar elunom magam, és szükségem van egy-két stimuláló emberre, akik felélénkítenek.
    5. Nehezen tudok elkezdeni valamit anélkül, hogy a célok világosak legyenek.
    6. Néha nem tudom jól elmondani, és világossá tenni az eszembe jutó dolgokat.
    7. Azt kérem másoktól, amit magam nem tudok megtenni.
    8. Nehezemre esik, hogy a véleményemet érvényesítsem, amikor kemény ellenállásba ütközöm.
 
ÉRTÉKELÉS
Írja át a kérdőív eredményeit ebbe a táblázatba. Ellenőrizze, hogy az egyes sorokban adott pontok összessége valóban 10 legyen!
1a
 
1b
 
1c
 
1d
 
1e
 
1f
 
1g
 
1h
 
 
10?
2a
 
2b
 
2c
 
2d
 
2e
 
2f
 
2g
 
2h
 
 
10?
3a
 
3b
 
3c
 
3d
 
3e
 
3f
 
3g
 
3h
 
 
10?
4a
 
4b
 
4c
 
4d
 
4e
 
4f
 
4g
 
4h
 
 
10?
5a
 
5b
 
5c
 
5d
 
5e
 
5f
 
5g
 
5h
 
 
10?
6a
 
6b
 
6c
 
6d
 
6e
 
6f
 
6g
 
6h
 
 
10?
7a
 
7b
 
7c
 
7d
 
7e
 
7f
 
7g
 
7h
 
 
10?
Most a fenti táblázatból írja át az alábbi táblázat megfelelő helyére az Ön által adott pontszámokat. Adja össze az azonos oszlopokba írt pontokat, és az eredményt írja be az alsó sorba!
1d
 
1f
 
1e
 
1g
 
1h
 
1c
 
1a
 
1b
 
2b
 
2e
 
2h
 
2a
 
2d
 
2g
 
2c
 
2f
 
3a
 
3c
 
3b
 
3h
 
3g
 
3d
 
3f
 
3e
 
4h
 
4b
 
4f
 
4d
 
4c
 
4e
 
4g
 
4a
 
5f
 
5d
 
5g
 
5b
 
5a
 
5h
 
5e
 
5c
 
6c
 
6g
 
6d
 
6f
 
6e
 
6a
 
6h
 
6b
 
7g
 
7a
 
7c
 
7e
 
7b
 
7f
 
7d
 
7h
 
C
 
D
 
F
 
I
 
M
 
O
 
R
 
S
 
A szerepek rövid ismertetése
Pont
Szerep
Kód
Szerepleírás
 
ELNÖK
C
Koordinátor: a szó hagyományos értelmében tölti be a vezető szerepét azzal, hogy összhangba hozza egymással a csoporttagok erőfeszítéseit és munkáját. Miután hozzászólásra buzdított mindenkit, összegzi a team döntéseit. Kijelöli és kontrollálja azt, hogy a csoport milyen úton haladjon a csoportcélok elérése felé. Azzal segíti a team tagjai kapacitásának leghatékonyabb kihasználását, hogy felismeri a csoport erősségeit és gyengeségeit. Biztosítja, hogy minden csoporttag potenciális képességeit felhasználják.
 
SERKENTŐ
D
Sofőr: a szó hagyományos értelmében vezető, de ez abban érhető tetten, hogy irányítja és ellenőrzi a csoport tagjait. Erős hatást gyakorol arra, ahogyan a csoport működik, és ahogyan a céljait eléri. Nagy figyelmet fordít a célkitűzésekre és a prioritások kijelölésére.
 
MEGVALÓSÍTÓ
F
Befejező: a részletekre és az utómunkálatokra figyel, nyomon követi a határidők betartását. A legjobb a csoport elvégzett munkájának ellenőrzésében, értékelésében. Vészhelyzetekben sokszor hasznos, és megvédi a csoportot a hibáktól és a mulasztásoktól. A munka olyan aspektusait keresi, ahol különleges figyelemre van szükség.
 
VÁLLALATÉPÍTŐ
I
Végrehajtó: kulcsszerepe van abban, hogy a csoport pontos és gyakorlati eredményekkel végezze a munkáját. Jó, ha megfelelő felelősséggel ruházzák fel, és vezető szerepet szánnak neki a csoportdöntések megvalósításában, végrehajtásában. Képes a koncepciókat és terveket gyakorlati munkafázisokba rendezni. Szisztematikusan és hatékonyan hajtja végre a megállapodásban rögzített terveket.
 
HELYZETÉRTÉKELŐ
M
Helyzetértékelő: az „ördög ügyvédje”, aki kritizálja a csoport által felvetett gondolatokat, ötleteket. Ez a monitorozó szerepe hasznos az új tervek értékelésénél – tanácsai nélkül ritkán ajánlatos a terv megvalósítása. Problémákat elemez, javaslatokat és elképzeléseket értékel, így a csoport könnyebben hoz átgondolt döntéseket.
 
PALÁNTA (ÖTLETGYÁRTÓ)
O
Ötletember: ő a csoport ötletforrása, az új elképzelések, innovációk kitalálója. Akkor teljesít a legjobban, ha olyan feladat elé kerül, amely új megoldásokat kíván. A stratégiai tervezésben is hasznos segítség lehet, mégpedig a távlatok kitalálásában. A lényegi dolgokra vonatkozó stratégiai elképzelései vannak. Megoldásokat keres azokra a problémákra, amelyek szembefordítják egymással a csoporttagokat.
 
FORRÁSFELTÁRÓ
R
Forráskereső: kapcsolatokat teremt és működtet a csoporton kívüli „világgal”. Ő az, aki a külső információkat és gondolatokat keresi (és megtalálja), majd behozza azokat a csoportba. Tárgyal a külső csoportokkal és emberekkel.
 
CSAPATJÁTÉKOS
S
Támogató: ő biztosítja a csoport harmonikus működését, gondoskodik a tagok elégedettségéről és a csapatszellemről, ami fontos a hatékonysághoz. Sokszor több csapatjátékos is van a csoportban. A tagok erős oldalát támogatva dolgoznak, például mások javaslataira építenek. Fejlesztik a belső kommunikációt és erősítik a belső kohéziót.

Vezetés és szervezés

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 826 2

GONDOLKOZOTT MÁR AZON, HOGY…

- mi a vezető feladata?

- miért készítenek stratégiát a vállalatok?

- miért létezik sokféle szervezeti modell?

- miként lehet motiválni másokat?

- hogyan kontrollálhatja a vezető a kitűzött célok elérését?

- miért lehetnek sikeresek a szervezetek akkor is, ha egészen eltérő módon szervezik meg a munkát, és vezetőik is egészen más személyiséggel bírnak?

Ilyen és ehhez hasonló, egészen mindennapi kérdésekre ad választ könyvünk, amelynek fókuszában a vezető és a szervezet áll. A könyvben a vezető stratégiaalkotási, szervezési, személyes vezetési (leadership-) és kontrolltevékenységéhez kapcsolódó ismereteket vesszük sorra. E vezetési funkciók közül kiemelten foglalkozunk a szervezéssel, illetve a szervezeti struktúrákkal. Illusztratív felvezető esetek, háttéranyagok, ellenőrző kérdések, különböző alkalommal (képzéseken, tréningeken, versenyeken stb.) feldolgozható esettanulmányok, szituációs játékok, szószedet, a szakkifejezések angol és német fordításai segítik a könyv felsőoktatásban történő felhasználását, de a bőséges tudásanyagot haszonnal forgathatják üzleti és közszolgálati szervezetek vezetői is.

Hivatkozás: https://mersz.hu/dobak-antal-vezetes-es-szervezes//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave