Vezetés és szervezés
Szervezetek kialakítása és működtetése
Esettanulmány – Belbin-féle csoportszerepek
- Mit hiszek, mivel tudok leginkább hozzájárulni a csoport munkájához?
- Azt gondolom, hogy gyorsan észreveszem az új lehetőségeket.
- Jól tudok együtt dolgozni különböző emberekkel.
- Új gondolatok felvetése az egyik természetes tulajdonságom.
- Arra vagyok képes, hogy észrevegyem és kihozzam az emberekből azokat a dolgokat, amelyek a csoport munkájához a leginkább szükségesek.
- A személyes hatékonyságom alapja a dolgok pontos követésének képessége.
- Képes vagyok elviselni a viszonylagos népszerűtlenséget akkor, ha ez végül megéri az eredményeket tekintve.
- Általában megérzem, hogy mi a reális, és mi fog működni.
- Előítélet és befolyásolás nélkül képes vagyok különböző alternatív megoldásokat felvázolni.
- A csoportban végzett munka során a gyengeségem oka lehet:
- Kényelmetlenül érzem magam, ha a megbeszélés nem strukturált, és nem kellően vezetett.
- Hajlamos vagyok rá, hogy túl nagylelkű legyek azokkal szemben, akiknek olyan értelmes véleményük van, amely nem kapott elég teret.
- Sokat kezdek beszélni, ha a csoport új gondolatokat vet fel.
- Objektivitásom nehézzé teszi számomra, hogy gyorsan és lelkesen csatlakozzam egy csoporthoz.
- Néha erőszakosnak és autokratának látszom, ha olyan dolgok kerülnek elő, amelyeket meg kell tenni.
- Nehéznek találom a vezetést, talán azért, mert túlzottan felelősnek érzem magam a csoport atmoszférájáért.
- Hajlamos vagyok arra, hogy megtapadjak egy-egy olyan gondolatnál, amely az eszembe jutott, és elveszítsem a fonalat, hogy mi is történik.
- A többiek úgy látják, hogy túl sokat aggodalmaskodok az egyes részletek felett, és túlzottan félek attól, hogy valami baj lesz.
- Amikor részt veszek egy projektcsoportban:
- Képes vagyok arra, hogy embereket befolyásoljak anélkül, hogy nyomást gyakorolnék rájuk.
- Az általános alaposságom megakadályozza, hogy figyelmetlenségből adódó hibák és hiányosságok történjenek.
- Tevékenységre szorítom a társaságot annak érdekében, hogy ne vesztegessük az időt, illetve ne veszítsük el a célt a szemünk elől.
- Lehet rám számítani, hogy valami eredeti dologgal járulok hozzá a munkához.
- Mindig kész vagyok rá, hogy egy jó javaslatot támogassak a köz érdekében.
- Szeretem a legkorszerűbb gondolatokat és fejlesztéseket szem előtt tartani.
- Úgy gondolom, hogy ítélőképességem segít megtalálni a helyes döntéseket.
- Lehet számítani rá, hogy rajta tartom a szemem a munka jó szervezésén.
- A csoporton belüli munkám jellemzője:
- Csendes érdeklődéssel fordulok a kollégák felé.
- Nem vonakodom mások véleményét megkérdőjelezni, vagy a saját véleményemmel kisebbségben maradni.
- Általában megtalálom azt az érvrendszert, amellyel cáfolni lehet a nem megfelelő javaslatot.
- Azt hiszem, rendelkezem azzal a tehetséggel, hogy működtessem a dolgokat az egyszer elkészült terv alapján.
- Hajlamos vagyok arra, hogy ne a nyilvánvaló megoldásokat keressem, hanem meglepő alternatívákkal rukkoljak elő.
- A tökéletességre törekszem, bármi is a feladat.
- Kész vagyok rá, hogy a csoporton kívüli kapcsolatokat is felhasználjam a munkában.
- Bár minden megoldásra nyitott vagyok, nem habozok, ha döntésre kerül a sor.
- Kielégít a csoportban végzett munka, mert:
- Szeretem a helyzeteket elemezni, s mérlegelni a lehetséges választásokat.
- Érdekelnek a problémákra adható gyakorlati megoldások.
- Szeretem, ha érzem, hogy hozzájárulok a jó munkakapcsolatokhoz.
- Erősen befolyásolni tudom a döntéseket.
- Olyan emberekkel találkozhatom, akik új dolgokat nyújtanak a számomra.
- Rá tudom venni az embereket, hogy megegyezzenek egy közös munkamenetben.
- Akkor érzem magam elememben, ha minden figyelmemet egyetlen dologra koncentrálhatom.
- Szeretek olyan területre kalandozni, amely igénybe veszi a képzelőerőmet.
- Ha hirtelen egy nehéz feladattal találnám szemben magam, amelyet szűk időkeretben és ismeretlen emberekkel kellene megoldanom, akkor:
- Úgy gondolnám, hogy visszavonulót kell fújni, és kihátrálni a lehetetlen helyzetből, mielőtt még nem késő.
- Kész lennék együtt dolgozni azzal az emberrel, aki a legpozitívabban közelített a dologhoz.
- Megpróbálnám a feladat nagyságát csökkenteni azzal, hogy megállapítjuk, hogy a résztvevők közül ki miben tud a legtöbbet és a legjobbat hozzátenni a megoldáshoz.
- Természetes érzékem segítene abban, hogy tartsuk a határidőket.
- Úgy gondolom, hogy nyugodt maradnék, és képes lennék hűvös fejjel gondolkodni.
- A célokat tartanám szem előtt a külső nyomás ellenére.
- Kész lennék vezetővé előlépni, ha azt érezném, hogy a csoport nem halad megfelelően.
- Megbeszéléseket kezdeményeznék annak érdekében, hogy új, serkentő gondolatok kerüljenek felszínre, és elmozduljunk a holtpontról.
- A csoportmunka során előkerülő problémákkal kapcsolatban:
- Hajlamos vagyok türelmetlen lenni azokkal szemben, akik akadályozzák az előrehaladást.
- Mások kritizálhatnak azért, hogy túl aprólékosan elemző vagyok, és nincsen intuícióm.
- Azt kívánnám, hogy a munka megfelelően és az előírások szerint legyen elvégezve.
- Hamar elunom magam, és szükségem van egy-két stimuláló emberre, akik felélénkítenek.
- Nehezen tudok elkezdeni valamit anélkül, hogy a célok világosak legyenek.
- Néha nem tudom jól elmondani, és világossá tenni az eszembe jutó dolgokat.
- Azt kérem másoktól, amit magam nem tudok megtenni.
- Nehezemre esik, hogy a véleményemet érvényesítsem, amikor kemény ellenállásba ütközöm.
1a | 1b | 1c | 1d |
1e | 1f |
1g | 1h |
10? | |||||||||
2a | 2b | 2c | 2d |
2e | 2f |
2g | 2h |
10? | |||||||||
3a | 3b | 3c | 3d |
3e | 3f |
3g | 3h |
10? | |||||||||
4a | 4b | 4c | 4d |
4e | 4f |
4g | 4h |
10? | |||||||||
5a | 5b | 5c | 5d |
5e | 5f |
5g | 5h |
10? | |||||||||
6a | 6b | 6c | 6d |
6e | 6f |
6g | 6h |
10? | |||||||||
7a | 7b | 7c | 7d |
7e | 7f |
7g | 7h |
10? |
1d | 1f | 1e | 1g | 1h | 1c | 1a | 1b | ||||||||
2b | 2e | 2h | 2a | 2d | 2g | 2c | 2f | ||||||||
3a | 3c | 3b | 3h | 3g | 3d | 3f | 3e | ||||||||
4h | 4b | 4f | 4d | 4c | 4e | 4g | 4a | ||||||||
5f | 5d | 5g | 5b | 5a | 5h | 5e | 5c | ||||||||
6c | 6g | 6d | 6f | 6e | 6a | 6h | 6b | ||||||||
7g | 7a | 7c | 7e | 7b | 7f | 7d | 7h | ||||||||
C | D | F | I | M | O | R | S |
Pont | Szerep |
Kód | Szerepleírás |
---|---|---|---|
ELNÖK |
C | Koordinátor: a szó hagyományos értelmében tölti be a vezető szerepét azzal, hogy összhangba hozza egymással a csoporttagok erőfeszítéseit és munkáját. Miután hozzászólásra buzdított mindenkit, összegzi a team döntéseit. Kijelöli és kontrollálja azt, hogy a csoport milyen úton haladjon a csoportcélok elérése felé. Azzal segíti a team tagjai kapacitásának leghatékonyabb kihasználását, hogy felismeri a csoport erősségeit és gyengeségeit. Biztosítja, hogy minden csoporttag potenciális képességeit felhasználják. | |
SERKENTŐ |
D | Sofőr: a szó hagyományos értelmében vezető, de ez abban érhető tetten, hogy irányítja és ellenőrzi a csoport tagjait. Erős hatást gyakorol arra, ahogyan a csoport működik, és ahogyan a céljait eléri. Nagy figyelmet fordít a célkitűzésekre és a prioritások kijelölésére. | |
MEGVALÓSÍTÓ | F |
Befejező: a részletekre és az utómunkálatokra figyel, nyomon követi a határidők betartását. A legjobb a csoport elvégzett munkájának ellenőrzésében, értékelésében. Vészhelyzetekben sokszor hasznos, és megvédi a csoportot a hibáktól és a mulasztásoktól. A munka olyan aspektusait keresi, ahol különleges figyelemre van szükség. | |
VÁLLALATÉPÍTŐ | I |
Végrehajtó: kulcsszerepe van abban, hogy a csoport pontos és gyakorlati eredményekkel végezze a munkáját. Jó, ha megfelelő felelősséggel ruházzák fel, és vezető szerepet szánnak neki a csoportdöntések megvalósításában, végrehajtásában. Képes a koncepciókat és terveket gyakorlati munkafázisokba rendezni. Szisztematikusan és hatékonyan hajtja végre a megállapodásban rögzített terveket. | |
HELYZETÉRTÉKELŐ | M |
Helyzetértékelő: az „ördög ügyvédje”, aki kritizálja a csoport által felvetett gondolatokat, ötleteket. Ez a monitorozó szerepe hasznos az új tervek értékelésénél – tanácsai nélkül ritkán ajánlatos a terv megvalósítása. Problémákat elemez, javaslatokat és elképzeléseket értékel, így a csoport könnyebben hoz átgondolt döntéseket. | |
PALÁNTA (ÖTLETGYÁRTÓ) | O |
Ötletember: ő a csoport ötletforrása, az új elképzelések, innovációk kitalálója. Akkor teljesít a legjobban, ha olyan feladat elé kerül, amely új megoldásokat kíván. A stratégiai tervezésben is hasznos segítség lehet, mégpedig a távlatok kitalálásában. A lényegi dolgokra vonatkozó stratégiai elképzelései vannak. Megoldásokat keres azokra a problémákra, amelyek szembefordítják egymással a csoporttagokat. | |
FORRÁSFELTÁRÓ | R |
Forráskereső: kapcsolatokat teremt és működtet a csoporton kívüli „világgal”. Ő az, aki a külső információkat és gondolatokat keresi (és megtalálja), majd behozza azokat a csoportba. Tárgyal a külső csoportokkal és emberekkel. | |
CSAPATJÁTÉKOS | S |
Támogató: ő biztosítja a csoport harmonikus működését, gondoskodik a tagok elégedettségéről és a csapatszellemről, ami fontos a hatékonysághoz. Sokszor több csapatjátékos is van a csoportban. A tagok erős oldalát támogatva dolgoznak, például mások javaslataira építenek. Fejlesztik a belső kommunikációt és erősítik a belső kohéziót. |
Tartalomjegyzék
- Vezetés és szervezés Szervezetek kialakítása és működtetése
- Impresszum
- Előszó
- I. Modelljeink: kontingenciaelmélet és vezetési funkciók
- 1. Alapfogalmak
- 2. Kontingenciaelmélet
- Felvezető eset – Textilgépek évszázados fogságában
- 2.1. A kontingenciaelmélet kialakulása
- 2.2. A szervezetek kialakítását, működését, megváltoztatását befolyásoló tényezők
- Összefoglalás
- Feladat
- Ellenőrző kérdések
- Fogalmak
- Felvezető eset – Textilgépek évszázados fogságában
- 3. Vezetési tevékenység és vezetési funkciók
- II. Stratégia
- III. Struktúra
- 5. Szervezés: szervezettervezés
- 5.1. A szervezeti struktúra
- 5.1.1. A szervezetek lehetséges értelmezései
- Felvezető eset – A szervezetek kialakulásának története
- 5.1.1.1. Formális és informális szervezet
- 5.1.1.2. Társaságirányítás és munkaszervezet
- 5.1.1.3. Egységes vállalat és vállalatcsoport
- 5.1.1.4. Üzemgazdasági és jogi struktúra
- 5.1.1.5. Vezetési struktúra
- 5.1.1.6. Felépítési és folyamatstruktúra
- Összefoglalás
- Esettanulmány – Mokaszin Gyár
- Ellenőrző kérdések
- Fogalmak
- Felvezető eset – A szervezetek kialakulásának története
- 5.1.2. Strukturális jellemzők
- 5.1.1. A szervezetek lehetséges értelmezései
- 5.2. Szervezeti modellek
- 5.2.1. Egyszerű szervezet
- Felvezető eset – Patel’s Corner Shop
- 5.2.1.1. Az egyszerű szervezet kialakulása
- 5.2.1.2. Az egyszerű szervezet jellemzői
- 5.2.1.3. Az egyszerű szervezet alkalmazásának körülményei, feltételei
- 5.2.1.4. Az egyszerű szervezet előnyei
- 5.2.1.5. Az egyszerű szervezet hátrányai
- Összefoglalás
- Esettanulmány – Dr. Keller Elemér Ügyvédi Iroda
- Ellenőrző kérdések
- Fogalmak
- Felvezető eset – Patel’s Corner Shop
- 5.2.2. Funkcionális szervezet
- Felvezető eset – Acélüzem
- 5.2.2.1. A funkcionális szervezet kialakulása
- 5.2.2.2. A funkcionális szervezet jellemzői
- 5.2.2.3. A funkcionális szervezet alkalmazásának körülményei, feltételei
- 5.2.2.4. A funkcionális szervezet előnyei
- 5.2.2.5. A funkcionális szervezet hátrányai
- Összefoglalás
- Esettanulmány – A Mézes Édesipari Rt.
- Ellenőrző kérdések
- Fogalmak
- Felvezető eset – Acélüzem
- 5.2.3. Divizionális szervezet
- Felvezető eset – Városüzemeltető Zrt.
- 5.2.3.1. A divizionális szervezet kialakulása
- 5.2.3.2. A divizionális szervezet jellemzői
- 5.2.3.3. A divizionális szervezet alkalmazásának körülményei, feltételei
- 5.2.3.4. A divizionális szervezet előnyei
- 5.2.3.5. A divizionális szervezet hátrányai
- Összefoglalás
- Esettanulmány – Az Alma-Narancs Vállalat
- Ellenőrző kérdések
- Fogalmak
- Felvezető eset – Városüzemeltető Zrt.
- 5.2.4. Mátrixszervezet
- Felvezető eset – A mátrixszervezet első alkalmazása
- 5.2.4.1. A mátrixszervezet kialakulása
- 5.2.4.2. A mátrixszervezet jellemzői
- 5.2.4.3. A mátrixszervezet alkalmazásának körülményei, feltételei
- 5.2.4.4. A mátrixszervezet előnyei
- 5.2.4.5. A mátrixszervezet hátrányai
- Összefoglalás
- Esettanulmány – Kisokos Vezetési és Szervezési Tanácsadó Kft.
- Ellenőrző kérdések
- Fogalmak
- Felvezető eset – A mátrixszervezet első alkalmazása
- 5.2.5. A szervezeti modellek válaszképessége, stratégiaalkotási sajátosságai
- 5.2.1. Egyszerű szervezet
- 5.3. Szervezettervezési folyamat
- 5.1. A szervezeti struktúra
- 6. Szervezés: folyamatszervezés
- 7. Szervezés: munkaszervezés
- 5. Szervezés: szervezettervezés
- IV. Szervezeti magatartás
- Felvezető eset – A magyar vízilabda-válogatott sikerei
- 8. Személyes vezetés: motiváció
- 9. Személyes vezetés: vezetési stílus és vezetői szerepek
- 10. Személyes vezetés: kommunikáció
- 11. Személyes vezetés: csoportok létrehozása és vezetése
- Felvezető eset – Az Apolló-szindróma
- 11.1. A csoport meghatározása
- 11.2. Csoportok létrejötte és a vezető feladatai
- 11.3. Csoporttípusok
- 11.4. Csoportszerepek
- Összefoglalás
- Esettanulmány – Belbin-féle csoportszerepek
- Videóesettanulmány – A Marshall University focicsapatának története
- Ellenőrző kérdések
- Fogalmak
- Felvezető eset – Az Apolló-szindróma
- Felvezető eset – A magyar vízilabda-válogatott sikerei
- V. Teljesítmény
- Melléklet A vezetés, a szervezés és a szervezetelméletek fejlődésének legfontosabb állomásai
- Irodalomjegyzék
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2016
ISBN: 978 963 059 826 2
GONDOLKOZOTT MÁR AZON, HOGY… - mi a vezető feladata? - miért készítenek stratégiát a vállalatok? - miért létezik sokféle szervezeti modell? - miként lehet motiválni másokat? - hogyan kontrollálhatja a vezető a kitűzött célok elérését? - miért lehetnek sikeresek a szervezetek akkor is, ha egészen eltérő módon szervezik meg a munkát, és vezetőik is egészen más személyiséggel bírnak? Ilyen és ehhez hasonló, egészen mindennapi kérdésekre ad választ könyvünk, amelynek fókuszában a vezető és a szervezet áll. A könyvben a vezető stratégiaalkotási, szervezési, személyes vezetési (leadership-) és kontrolltevékenységéhez kapcsolódó ismereteket vesszük sorra. E vezetési funkciók közül kiemelten foglalkozunk a szervezéssel, illetve a szervezeti struktúrákkal. Illusztratív felvezető esetek, háttéranyagok, ellenőrző kérdések, különböző alkalommal (képzéseken, tréningeken, versenyeken stb.) feldolgozható esettanulmányok, szituációs játékok, szószedet, a szakkifejezések angol és német fordításai segítik a könyv felsőoktatásban történő felhasználását, de a bőséges tudásanyagot haszonnal forgathatják üzleti és közszolgálati szervezetek vezetői is.
Hivatkozás: https://mersz.hu/dobak-antal-vezetes-es-szervezes//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero